Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Σε δόσεις από Δευτέρα έως Τετάρτη κι ανάλογα την περιφέρεια η εξόφληση των βιολογικών

08/07/2019 12:58 μμ
Ανά περιοχή κι όχι μονοκόμματα, δηλαδή σε όλη την χώρα, αναμένεται να «τρέξει» από σήμερα η πληρωμή των δικαιούχων παραγωγών όσον αφορά στην εξόφληση (30%) βιολογικής γεωργίας έτους 2018 και της βιολογικής κτηνοτροφίας (25%).

Ανά περιοχή κι όχι μονοκόμματα, δηλαδή σε όλη την χώρα, αναμένεται να «τρέξει» από σήμερα η πληρωμή των δικαιούχων παραγωγών όσον αφορά στην εξόφληση (30%) βιολογικής γεωργίας έτους 2018 και της βιολογικής κτηνοτροφίας (25%).

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, εντός της Δευτέρας αναμένεται η πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων στα Νησιά του Αιγαίου Πελάγους, την Θεσσαλία και την Κρήτη, οπότε και τα χρήματα θα είναι διαθέσιμα προς ανάληψη, από τα ATM’s των τραπεζών.

Σήμερα Δευτέρα, αναμένεται να πιστωθεί και η βιολογική κτηνοτροφία (25%) στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Κρήτης.

Οι υπόλοιπες περιοχές αναμένεται να εξοφληθούν σταδιακά και για τα δυο σκέλη του προγράμματος έως την Τετάρτη 10 του μήνα, όπως ανακοίνωσε από την περασμένη Παρασκευή, ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο οποίος τόνισε τα ακόλουθα: Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην με αριθ. 2848/145689/28-12-2017 Κοινή Υπουργική Απόφαση (Φ.Ε.Κ. 4310/Β'/ 2016) για τον καθορισμό πλαισίου εφαρμογής του Μέτρου 11 «Βιολογικές καλλιέργειες» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2014-2020, όπως τροποποιημένη ισχύει, ενημερώνονται οι ενταγμένοι παραγωγοί στις δράσεις Φυτικής και Ζωικής Κατεύθυνσης 11.1.1., 11.1.2, 11.2.1 και 11.2.2 ότι, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων, η πίστωση της δαπάνης εκκαθάρισης έτους 2018 στους τραπεζικούς λογαριασμούς θα πραγματοποιείται σταδιακά από Δευτέρα 8/07/2019  μέχρι και Τετάρτη 10/07/2019.

Σημειωτέον ότι τα ποσά φάνηκαν από την Παρασκευή στις καρτέλες των δικαιούχων παραγωγών.

Σχετικά άρθρα
30/07/2019 11:39 πμ

Για το έτος 2018 αποφασίστηκε, από την προηγούμενη ηγεσία του ΥπΑΑΤ, η έκτακτη ενίσχυση μέσω de minimis των αιγοπροβατοτρόφων της χώρας. Οι κτηνοτροφικοί σύλλογοι της Ανατολικής Μακεδονία Θράκης ζητάνε το ποσό των de minimis να μην υπολογίζεται στο άθροισμα των επιδοτήσεων αλλά να προσμετράτε ως αποζημίωση.

Με όσα ισχύουν σήμερα ο κτηνοτρόφος του ειδικού καθεστώτος έχει την υποχρέωση να ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ (λόγω επιδοτήσεων άνω των 5.000 ευρώ), να τηρεί δηλαδή βιβλία εσόδων εξόδων, με το ανάλογο κόστος προς το λογιστή του, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να καταθέσει ετεροχρονισμένα και με πρόστιμα και τριμηνιαίες δηλώσεις ΦΠΑ. «Η ενίσχυση αυτή ήταν στην ουσία αποζημίωση για μέρος της οικονομικής ζημιάς που υπέστησαν οι αιγοπροβατοτρόφοι, λόγω των πολύ χαμηλών έως εξευτελιστικών τιμών στο αιγοπρόβειο γάλα», τονίζουν σε επιστολή τους προς το ΥπΑΑΤ και προσθέτουν:

«Να σημειωθεί ότι ενίσχυση μέσω de minimis δόθηκε τοπικά και για διάφορα είδη καλλιεργειών, όπως και για αιγοπροβατοτρόφους συγκεκριμένων περιοχών της χώρας, για δυσκολίες που αντιμετώπισαν, κυρίως λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων και της μείωση της παραγωγής τους.

Μέσω του de minimis στην ουσία αποζημιώνονται άμεσα ζημιές ή προβλήματα στο ζωικό, στο φυτικό κεφάλαιο και στην παραγωγή, που δεν καλύπτονται από τον ΕΛΓΑ ή μέσω των χρονοβόρων ΠΣΕΑ.

Λόγω των φορολογικών δηλώσεων που καλούμαστε να καταθέσουμε αυτές τις μέρες, προέκυψε για πολλούς μικρούς κτηνοτρόφους, που λαμβάνουν επιδοτήσεις κάτω των 5.000 ευρώ, να ξεπερνούν το όριο αυτό, λόγω του de minimis.

Όπως αναφέραμε παραπάνω όμως, το de minimis είναι ουσιαστικά αποζημίωση και δεν θα έπρεπε να προσμετράται στο άθροισμα των επιδοτήσεων. Ταυτόχρονα όμως η προσμέτρηση αυτή δημιουργεί αλυσιδωτά οικονομικά βάρη στον κτηνοτρόφο.

Σε μια από τις πολλές περιπτώσεις, συνάδελφος κτηνοτρόφος που εισέπραξε de minimis 900 ευρώ, τα οικονομικά βάρη που προκύπτουν για αυτόν, ξεπερνώντας τα 5.000 ευρώ επιδοτήσεων, είναι δυσανάλογα περισσότερα του ποσού που εισέπραξε σαν αποζημίωση, για την οικονομική ζημιά που υπέστη το 2018, από την πτώση της τιμής στο αιγοπρόβειο γάλα.

Ο κτηνοτρόφος αυτός έχει την υποχρέωση να ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, να τηρεί δηλαδή βιβλία εσόδων εξόδων, με το ανάλογο κόστος προς το λογιστή του, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να καταθέσει ετεροχρονισμένα και με πρόστιμα και τριμηνιαίες δηλώσεις ΦΠΑ, όπως κι ότι άλλο γραφειοκρατικό προκύπτει από την ένταξή του αυτή, ενώ  ταυτόχρονα είναι υπόχρεος του τέλους επιτηδεύματος.

Το χαρακτηριστικό στην περίπτωση του de minimis είναι ότι κατά κόρων δίνεται για μία χρονιά κι αυτό σημαίνει ότι οι επιδοτήσεις του κτηνοτρόφου το επόμενο έτος, επανέρχονται λογικά κάτω από το όριο των 5.000 ευρώ και μπορεί να επανέλθει στο προηγούμενο καθεστώς.

Το συγκεκριμένο θέμα αφορά πάρα πολλούς γεωργούς και κτηνοτρόφους του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.

Ζητάμε την άμεση παρέμβασή σας για να διευκρινιστεί από το ΥπΑΑΤ προς το Υπουργείο Οικονομικών κι από εκεί αρμοδίως, μέχρι και τους λογιστές ότι, η συγκεκριμένη ενίσχυση δεν πρέπει να υπολογίζεται στο άθροισμα των επιδοτήσεων αλλά να προσμετράτε ως αποζημίωση.

Παράλληλα με τα παραπάνω, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους λογιστές να προχωρήσουν σε διορθώσεις των ήδη κατατεθειμένων φορολογικών δηλώσεων, χωρίς πρόστιμα».

Τελευταία νέα
16/10/2019 12:18 μμ

Όπως ανακοίνωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ολοκληρώθηκε ο υπολογισμός πληρωμών της 2ης εκκαθάρισης της Δράσης 10.1.8 που αφορά την εφαρμογή της μεθόδου σεξουαλικής σύγχυσης των μικρολεπιδοπτέρων (ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ) και της Δράσης 10.1.7 που αφορά την εναλλακτική καταπολέμηση ζιζανίων στους ορυζώνες, του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και Κλιματικά Μέτρα».

Ενημερώνουμε ότι κατά τις εργασίες για την 2η εκκαθάριση, από τον ΟΠΕΚΕΠΕ έχουν ολοκληρωθεί οι διορθωτικές ενέργειες λόγω ανανέωσης υποβάθρου με απεικόνιση αυτών στην νέα γεωμετρία των τεμαχίων ΤΔ 2018, μέσω εφαρμογής της απαιτούμενης μετατόπισης.

Οι δικαιούχοι έχουν πρόσβαση στους αναλυτικούς πίνακες με τα στοιχεία του υπολογισμού της πληρωμής τους με τη χρήση των προσωπικών τους κωδικών στην διαδικτυακή εφαρμογή του Μέτρου (πατήστε εδώ).

Κατά των αποτελεσμάτων πληρωμής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 17 της ανωτέρω Απόφασης, οι δικαιούχοι δύνανται να υποβάλλουν σχετική ενδικοφανή προσφυγή στην ανωτέρω διαδικτυακή εφαρμογή που υποστηρίζει το Μέτρο, αρχής γενομένης την Πέμπτη (17/10/2019) και εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών, δηλαδή ως και την Τετάρτη (23/10/2019).

Με την ενδικοφανή προσφυγή οι παραγωγοί έχουν την δυνατότητα να προβούν σε διόρθωση προφανών σφαλμάτων που αφορούν στα παραστατικά συμμόρφωσης ή/και να προβάλουν αντιρρήσεις κατά των ευρημάτων (κωδικών) που έχουν προκύψει κατά τον υπολογισμό πληρωμής τους.

Παράλληλα, οφείλουν να κινήσουν τις απαραίτητες διοικητικές ενέργειες για τη διόρθωση των δεδομένων στη /στις μηχανογραφική/ές βάση/εις μέσω της/των οποίας/οποίων πραγματοποιούνται από το Πληροφορικό Σύστημα οι διασταυρωτικοί έλεγχοι. 

Επισημαίνεται αφενός πως για όσους παραγωγούς δεν υποβληθεί ενδικοφανής προσφυγή δε θα πραγματοποιηθεί εκ νέου υπολογισμός πληρωμής κατά το επόμενο στάδιο πληρωμής ενδικοφανών προσφυγών 2ης εκκαθάρισης 2018, και αφετέρου ο έλεγχος των κωδικών ευρημάτων υλοποιείται αποκλειστικά με μηχανογραφική διασταύρωση με άλλες βάσεις δεδομένων και δεν αποτελεί αντικείμενο ελέγχου από επιτροπή στο πλαίσιο του Μέτρου.
 

16/10/2019 10:18 πμ

Τον τελικό πίνακα με τα ποσά που θα λάβει η κάθε Περιφέρεια στο πλαίσιο του υπομέτρου 6.3 του ΠΑΑ 2014–2020, το γνωστό και ως 14χίλιαρο έδωσε στην δημοσιότητα το ΥπΑΑΤ.

Τα ποσά αναφέρoνται σε σχετική απόφαση του γενικού γραμματέα Κώστα Μπαγινέτα. Συνολικά το ποσό είναι 70 εκατ. ευρώ και η Περιφέρεια με τους περισσότερους δικαιούχους, η Κεντρική Μακεδονία.

Συνολικά οι δικαιούχοι μικροκαλλιεργητές θα λάβουν από 14 χιλιάδες ευρώ

Όπως έχει σημειώσει το ΥπΑΑΤ πρόσφατα στόχος είναι οι πληρωμές να γίνουν μέσα στο 2019 και η απόφαση της νέας, τελικής κατανομής, προφανώς κινείται σε αυτή τη λογική.

Η απόφαση

15/10/2019 04:55 μμ

Ποσό συνολικού ύψους 3.262.988 ευρώ πιστώθηκε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, στις 14 Οκτωβρίου 2019, σε 3.120 δικαιούχους.

Η κυριότερη πληρωμή αφορά ενισχύσεις στο πρόγραμμα βελτίωσης στην παραγωγή και εμπορία μελιού (3.045 δικαιούχοι), καθώς και ανειλημμένες υποχρεώσεις στο Μέτρο 112 «Εγκατάσταση Νέων Γεωργών» και στην αναδιάρθρωση αμπελώνων.

Διαβάστε αναλυτικά τις πληρωμές

15/10/2019 10:58 πμ

Ανοιχτό για διοικητικές πράξεις ήταν έως την περασμένη Παρασκευή 11 Οκτωβρίου το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Πληρωμή πρώτης δόσης ενιαίας ενίσχυσης 2019 την εβδομάδα που ξεκινά από τις 21 και τελειώνει στις 25 Οκτωβρίου εξακολουθεί να παραμένει ο στόχος του αρμόδιου οργανισμού πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ).

Σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες μας έως την περασμένη Παρασκευή 11 Οκτωβρίου το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ ήταν ακόμα ανοιχτό για διοικητικές πράξεις των παραγωγών και τα στελέχη του οργανισμού δουλεύουν ώστε να προλάβει να γίνει η μεγάλη πίστωση την εβδομάδα που προαναφέραμε.

Την ίδια ώρα στην ίδια «γραμμή» και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μάκης Βορίδης δήλωσε πριν λίγες ημέρες ότι «καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε πριν από την εθνική μας εορτή και αργία της 28ης Οκτωβρίου να έχει πιστωθεί και να είναι διαθέσιμη στους λογαριασμούς των δικαιούχων παραγωγών η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης για φέτος που ανέρχεται στο 70% της βασικής ενίσχυσης».

Η πληρωμή της ενιαίας θα αφορά και στις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων για όσες αιτήσεις έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, σύμφωνα με τον υπουργό

«Από κει και μετά υπολογίζουμε ότι μέχρι το τέλος του έτους (τέλος Δεκεμβρίου) θα καταβληθεί στους δικαιούχους το υπόλοιπο 25%-30% της βασικής ενίσχυσης, καθώς και το πριμ για το λεγόμενο πρασίνισμα, το οποίο και δίνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για καθαρά περιβαλλοντικούς λόγους», κατέληξε ο κ. Βορίδης.

Σημειωτέον ότι άρχισαν οι πιστώσεις, όπως είχαμε προαναγγείλει, για αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα παλιών ετών και θα συνεχιστούν την εβδομάδα που διανύουμε. Παράλληλα, αφού ολοκληρωθεί η πίστωση της πρώτης δόσης ενιαίας ενίσχυσης, μπαίνει σε τροχιά πληρωμής η εξισωτική αποζημίωση του έτους 2019.

Για το θέμα των παλιών αγρο-περιβαλλοντικών ο ΟΠΕΚΕΠΕ εξέδωσε και σχετική ανακοίνωση, στην οποία επισημαίνονται τα ακόλουθα: Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην με αριθ. 2848/145689/28-12-2017 Κοινή Υπουργική Απόφαση (Φ.Ε.Κ. 4310/Β’/ 2016) για τον καθορισμό πλαισίου εφαρμογής του Μέτρου 11 «Βιολογικές καλλιέργειες» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2014-2020, όπως τροποποιημένη ισχύει, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων από τον Οργανισμό, ολοκληρώθηκε ο υπολογισμός πληρωμών 2ης εκκαθάρισης για το έτος εφαρμογής 2018 που έληξε στο τέλος του Μαΐου 2019. Για τις δράσεις της φυτικής παραγωγής το ποσό ανέρχεται σε 208.914,70€ και για τις δράσεις της ζωικής παραγωγής το ποσό ανέρχεται σε 512.859,50€ πανελλαδικά.

Ενημερώνουμε ότι κατά τις εργασίες για την 2η εκκαθάριση, από τον ΟΠΕΚΕΠΕ έχουν ολοκληρωθεί οι διορθωτικές ενέργειες λόγω ανανέωσης υποβάθρου με απεικόνιση αυτών στην νέα γεωμετρία των τεμαχίων ΤΔ 2018, μέσω εφαρμογής της απαιτούμενης μετατόπισης.

Οι δικαιούχοι έχουν πρόσβαση στους αναλυτικούς πίνακες με τα στοιχεία του υπολογισμού της πληρωμής τους με τη χρήση των προσωπικών τους κωδικών στην διαδικτυακή εφαρμογή του Μέτρου.

Κατά των αποτελεσμάτων πληρωμής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 18 της ανωτέρω Απόφασης, οι δικαιούχοι δύνανται να υποβάλλουν σχετική ενδικοφανή προσφυγή στην ανωτέρω διαδικτυακή εφαρμογή που υποστηρίζει το Μέτρο, αρχής γενομένης την Τρίτη 15.10.2019 και εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών, δηλαδή ως και τη Δευτέρα 21.10.2019. Με την ενδικοφανή προσφυγή οι παραγωγοί έχουν την δυνατότητα να προβούν σε διόρθωση προφανών σφαλμάτων που αφορούν στα παραστατικά συμμόρφωσης ή/και να προβάλουν αντιρρήσεις κατά των ευρημάτων (κωδικών) που έχουν προκύψει κατά τον υπολογισμό πληρωμής τους. Παράλληλα, οφείλουν να κινήσουν τις απαραίτητες διοικητικές ενέργειες για τη διόρθωση των δεδομένων στη/στις μηχανογραφική/ές βάση/εις μέσω της/των οποίας/οποίων πραγματοποιούνται από το Πληροφορικό Σύστημα οι διασταυρωτικοί έλεγχοι. Επισημαίνεται αφενός πως για όσους παραγωγούς δεν υποβληθεί ενδικοφανής προσφυγή δε θα πραγματοποιηθεί εκ νέου υπολογισμός πληρωμής κατά το επόμενο στάδιο πληρωμής ενδικοφανών προσφυγών 2ης εκκαθάρισης 2018, και αφετέρου ο έλεγχος των κωδικών ευρημάτων υλοποιείται αποκλειστικά με μηχανογραφική διασταύρωση με άλλες βάσεις δεδομένων και δεν αποτελεί αντικείμενο ελέγχου από επιτροπή στο πλαίσιο του Μέτρου.

14/10/2019 06:05 μμ

Πριν από 10 περίπου ημέρες είχαμε γράψει ότι έτοιμα και σε φάση τελικής επεξεργασίας είχαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ενέργειας τα προσχέδια των προσκλήσεων για τη Δάσωση και τα Γεωργοδασοκομικά συστήματα του ΠΑΑ 2014 – 2020.

Αυτό προέκυπτε από σχετικά έγγραφα που διαβιβάστηκαν στη Βουλή έπειτα από ερώτηση του βουλευτή Λάρισας της ΝΔ, κ. Χρήστου Κέλλα και τα οποία έφερε στην δημοσιότητα ο ΑγροΤύπος στις 2 Οκτωβρίου 2019. Από τα έγγραφα συνάγονταν ότι έως πριν από τέσσερις εβδομάδες περίπου τα προσχέδια ήταν έτοιμα και οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ «κοίταζαν» τις τελευταίες λεπτομέρειες. Παράλληλα, ανέμεναν, όπως αναφέρεται και στα έγγραφα τη σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης (ΕΥΔ) του ΠΑΑ για το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο για το οποίο σημειωτέον υπάρχει κινητικότητα ώστε να τρέξει από το ΥπΑΑΤ το επόμενο διάστημα.

Αυτό που απομένει τώρα είναι η υπογραφή του οδηγού για τις Δράσεις αυτές για να προχωρήσει η Προκήρυξη μετέπειτα

Πλέον αποκλειστικές μας πληροφορίες από τον τεχνικό σύμβουλο της Γενικής Διεύθυνσης Δασών αναφέρουν ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης έχει υπογράψει την ΚΥΑ και την ΥΑ για τη Δράση 8.1 (Μέτρο Μ08) «Δάσωση και δημιουργία δασικών εκτάσεων» και τη Δράση 8.2 (Μέτρο Μ08) για την «Ενίσχυση για γεωργοδασοκομικά συστήματα».

14/10/2019 12:06 μμ

Ποσό συνολικού ύψους 2.453.063 ευρώ πιστώθηκε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε 1.680 δικαιούχους, στις 10 και 11 Οκτωβρίου 2019.

Στο νέο πακέτο πληρωμών κυριάρχησαν οι ενισχύσεις στο πρόγραμμα βελτίωσης στην παραγωγή και εμπορία μελιού (1.508 δικαιούχοι) και για την αναδιάρθρωση αμπελώνων (79 δικαιούχοι), καθώς και ανειλημμένες υποχρεώσεις του προγράμματος βιολογικής γεωργίας και δασώσεων.

Διαβάστε αναλυτικά τις πληρωμές

14/10/2019 10:04 πμ

Ο προϋπολογισμός της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) θα είναι το κύριο θέμα συζήτησης στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα γίνει τη Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου. 

Θα συζητηθεί το αίτημα για διατήρηση του προϋπολογισμού της ΚΑΠ μετά το 2010 στα σημερινά επίπεδα, σε τρέχουσες τιμές και στο επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο, αναμένεται να θέσουν οι αντιπροσωπείες 16 κρατών μελών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Από ελληνικής πλευράς θα παραστεί ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής  & Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων, Κώστα Μπαγινέτα. 

Στη συγκεκριμένη σύνοδο θα πραγματοποιηθεί συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων με κύρια θέματα:

  • Δέσμη μέτρων για την μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ). 
  • Προετοιμασία της ετήσιας συνόδου ICCAT (Διεθνής επιτροπή για τη διατήρηση των Θυννοειδών του Ατλαντικού).
  • Συζήτηση επί της δήλωσης των Υπουργών Γεωργίας Αυστρίας, Βουλγαρίας, Κύπρου, Τσεχίας, Εσθονίας, Γαλλίας, Ουγγαρίας, Ελλάδας, Ιρλανδίας, Λετονίας, Λουξεμβούργου, Πολωνίας, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Σλοβακίας και Ισπανίας, όπου ζητούν ο προϋπολογισμός της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) να ανταποκρίνεται στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Γεωργία και η Δασοκομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι υπουργοί θα ανταλλάξουν απόψεις, επίσης, για μια στρατηγική για τα δάση μετά το 2020, καθώς και για την εντατικοποίηση της δράσης της ΕΕ για την προστασία και την αποκατάσταση των δασών του πλανήτη.

Τέλος, οι υπουργοί θα ενημερωθούν από την Επιτροπή σχετικά με την κατάσταση και τις τελευταίες οικονομικές εξελίξεις στις κυριότερες γεωργικές αγορές και στην συνέχεια για διάφορα θέματα, όπως:
-η βιοοικονομία
-η ασφάλεια τροφίμων
-η αφρικανική πανώλη των χοίρων

11/10/2019 11:50 πμ

Από την επόμενη εβδομάδα οριστικά θα ξεκινήσει η πληρωμή των αγροπεριβαλλοντικών προγραμμάτων μετά από ενστάσεις, προγράμματα που αφορούν το 2018.

Αυτό δήλωσε μιλώντας στον ΑγροΤύπο, ο αντιπρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, κ. Γιώργος Κέντρος, επιβεβαιώνοντας όσα είχαμε γράψει από την περασμένη εβδομάδα.

Οι εκκρεμότητες έχουν να κάνουν κυρίως με βιολογικά, αυτόχθονες κ.λπ. έτους 2018

Οι συγκεκριμένες πληρωμές εκτιμάται ότι καθυστέρησαν λόγω του φόρτου των υπηρεσιών για την πληρωμή του τσεκ και των επιπρόσθετων ενστάσεων από παραγωγούς, που εστάλησαν στις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ.

10/10/2019 12:11 μμ

Ποσό συνολικού ύψους 3.241.452 ευρώ πιστώθηκε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε 1.139 δικαιούχους, στις 8 και 9 Οκτωβρίου 2019.

Οι κυριότερες πληρωμές αφορούν το πρόγραμμα βελτίωσης στην παραγωγή και εμπορία μελιού (970 δικαιούχοι), καθώς και για την αναδιάρθρωση αμπελώνων (32 δικαιούχοι) αλλά και ανειλημμένες υποχρεώσεις του προγράμματος δασώσεις (80 δικαιούχοι).

Διαβάστε αναλυτικά τις πληρωμές

08/10/2019 02:21 μμ

Στις προτεραιότητες του υποψήφιου για τη θέση του Επιτρόπου Γεωργίας, Πολωνού, Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι βρίσκεται η στήριξη των νέων γεωργών, των οικογενειακών εκμεταλλεύσεων και οι πρακτικές προστασίας της γεωργίας εν μέσω κλιματικής αλλαγής.

Όπως ανέφερε ο προτεινόμενος για Επίτροπος κατά την πρώτη ακρόασή του στο Ευρωκοινοβούλιο υποστηρίζει τους υποχρεωτικούς κανόνες σε επίπεδο ΕΕ για την ανακατανομή της άμεσης στήριξης και τη μείωση της το όφελος των μικρότερων οικογενειακών εκμεταλλεύσεων. Σύμφωνα με τον ίδιο «οι νέοι αγρότες μας χρειάζονται πιο στοχευμένη στήριξη για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν για να ξεκινήσουν εισέλθουν στον πρωτογενή τομέα». Τέτοια προβλήματα σύμφωνα με τον ίδιο είναι η αδυναμία εξεύρεσης αγροτικής γης, η ελλιπής χρηματοδότηση και εκπαίδευση. «Το 2% της χρηματοδότησης του πρώτου πυλώνα προορίζεται αποκλειστικά για επιχορηγήσεις εγκατάστασης και πληρωμές νέων γεωργών για να επιτευχθεί αυτό ακριβώς», υπενθύμισε.

Σε σχέση με τον χαρακτήρα της τρέχουσας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής ο προτεινόμενος για Επίτροπος σημείωσε ότι «ήταν θεμελιώδης για τη διατήρηση της οικογενειακής γεωργίας στην Ευρώπη και θα συνεχίσει να είναι ζωτικής σημασίας ούτως ώστε να επιτρέψει στους αγρότες μας να προσαρμοστούν στις νέες προκλήσεις σε ένα επιτυχημένο τρόπο».

Για την κλιματική αλλαγή και τη γεωργία

Ο Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι τόνισε ότι «η γεωργία της ΕΕ εκτίθεται όλο και περισσότερο στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και έχει καταστεί ευάλωτη στις αλλαγές στο παγκόσμιο εμπόριο. Ως εκ τούτου, υπογράμμισε πως «πρέπει να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας στην παροχή ασφάλειας και σταθερότητα στους αγρότες, επειδή τα τρόφιμα στην Ευρώπη θα παράγονται μόνο αν οι αγρότες μπορούν να ζουν αξιοπρεπώς. Χρειαζόμαστε μια πολιτική που να υποστηρίζει τη βιωσιμότητα των γεωργικών εισοδημάτων και της ανθεκτικότητας σε όλη την επικράτεια και που να βελτιώνει την ανταγωνιστικότητά μας και να μετατρέπει τη γεωργία σε ελκυστική δραστηριότητα για τους νέους. Ωστόσο, αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε μόνο εάν καταστήσουμε την πολιτική μας πιο αποτελεσματική και υιοθετήσουμε ένα δίκαιο σύστημα υποστήριξης που να εγγυάται ότι οι δημόσιοι πόροι πηγαίνουν σ’ εκείνους που έχουν περισσότερη ανάγκη.

Για τις νέες τεχνολογίες

Ο Πολωνός υποψήφιος για Επίτροπος Γεωργίας τόνισε ότι υπάρχει σαφής ανάγκη απλούστευσης της πολιτικής και διεύρυνσης της χρήσης νέων τεχνολογιών σε ολόκληρη την αγροτική κοινότητα.

Για ένα μακροπρόθεσμο όραμα για τις αγροτικές περιοχές

«Πιστεύω ακράδαντα ότι δεν είναι είναι δυνατόν να υπάρξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη γεωργία χωρίς αγροτική ανάπτυξη. Υπό το πρίσμα αυτό θα συνεχίσω να υπερασπίζομαι τον βασικό ρόλο που διαδραμάτισε η ΚΑΠ στην ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών», δήλωσε.

Για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

«Οι αγρότες δεν αξίζουν να υποστούν αθέμιτη μεταχείριση από τους εμπορικούς τους εταίρους. Έως το Μάιο του 2021 η προτεραιότητά μου θα είναι να διασφαλίσω την ομαλή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο του αθέμιτου εμπορίου (UTP) που εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2019», τόνισε χαρακτηριστικά ο Πολωνός.

Απαντήσεις για ενισχύσεις

Στις γραπτές απαντήσεις του ο υποψήφιος Επίτροπος Γεωργίας, έκανε λόγο μεταξύ άλλων και στις άμεσες ενισχύσεις, μιλώντας για την ανάγκη μιας «δίκαιης κατανομής», ωστόσο δεν έκανε καμιά αναφορά στην «εξωτερική σύγκλιση».

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι ενισχύσεις (τσεκ) θα πρέπει τα κράτη μέλη «να τις κατευθύνουν καλύτερα στους γεωργούς των οικογενειακών εκμεταλλεύσεων που τις χρειάζονται περισσότερο»

Ακόμη επισήμανε ότι για πιο δίκαιη κατανομή των ενισχύσεων χρειάζονται τα εξής:

Καθορισμός ελάχιστου αριθμού εκταρίων που πρέπει να διαθέτουν οι γεωργοί για να έχουν πρόσβαση σε άμεση στήριξη (δηλαδή ελάχιστες απαιτήσεις), έτσι ώστε η στήριξη να στοχεύει βιώσιμες εκμεταλλεύσεις.

Συμπληρωματική αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα, η οποία προτείνεται ως υποχρεωτικό εργαλείο για τα κράτη μέλη και θα διαμορφωθεί από τα ίδια ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές τους.

Μείωση των ενισχύσεων και επιβολή ανώτατου ορίου, που θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην ανακατανομή των στρεμματικών άμεσων ενισχύσεων, εάν το προϊόν χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση της στήριξης μικρότερων εκμεταλλεύσεων.

Βασική εισοδηματική στήριξη που θα μπορούσε να διαφοροποιείται ανάλογα με τις διαφορετικές ανάγκες ομάδων περιοχών.

Επιπλέον, τα κράτη μέλη που διατηρούν «δικαιώματα» ενίσχυσης, για τη χορήγηση της βασικής αυτής στήριξης θα πρέπει:

-να καθορίσουν μέγιστη αξία για τα δικαιώματα

-να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο επίπεδο σύγκλισης της αξίας όλων των δικαιωμάτων το αργότερο έως το 2026 (διαδικασία εσωτερικής σύγκλισης)

-Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να επιλέξουν τη χορήγηση ενός κατ’ αποκοπήν ποσού στους μικρότερους γεωργούς που χρειάζονται υψηλότερο επίπεδο στήριξης.

«Πιστεύω ότι μέσω του συνδυασμού όλων αυτών των στοιχείων αντιμετωπίζεται επαρκώς το ζήτημα της δίκαιης κατανομής των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ των Ευρωπαίων γεωργών», κατέληξε ο κ. Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι.

08/10/2019 10:47 πμ

Ποσό συνολικού ύψους 1.636.570 ευρώ πιστώθηκε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε 529 δικαιούχους, στις 4 και 7 Οκτωβρίου 2019.

Οι κυριότερες πληρωμές αφορούν το πρόγραμμα βελτίωσης στην παραγωγή και εμπορία μελιού (355 δικαιούχοι), αλλά έγιναν και πληρωμές για ανειλημμένες υποχρεώσεις παλαιών μέτρων του ΠΑΑ (Μ 112, Μ 125, Μ 321 και Δασώσεις).

Διαβάστε αναλυτικά τις πληρωμές

07/10/2019 02:49 μμ

Το ΥπΑΑΤ ανακοίνωσε το επιλέξιμο φυτικό κεφάλαιο για τη Δράση 10.1.01 «Προστασία άγριας ορνιθοπανίδας».

Στόχος της δράσης είναι η διατήρηση και προστασία της άγριας ορνιθοπανίδας, της οποίας το ενδιαίτημα συνδέεται στενά με τις αγροτικές γαίες. Η δράση θα εφαρμοστεί στις γεωργικές εκτάσεις οι οποίες αποτελούν ενδιαίτημα για είδη της άγριας ορνιθοπανίδας και των οποίων έστω και ένα τμήμα βρίσκεται σε Ζώνες Ειδικής Προστασίας.

Η κατάθεση των αιτήσεων ένταξης στη Δράση έγινε από 26 Αυγούστου 2019 μέχρι 25 Σεπτεμβρίου 2019.

Οι δεσμεύσεις των δικαιούχων περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την καλλιέργεια της ενταγμένης γεωργικής έκτασης με επιλέξιμη ομάδα καλλιεργειών, την μη συγκομιδή της παραγωγής για περίοδο τριών μηνών μετά τη συνήθη ημερομηνία συγκομιδής σε έκταση τουλάχιστον 10% της ενταγμένης γεωργικής έκτασης και τη μη χρήση λιπασμάτων και φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην έκταση αυτή.

Η Δημόσια Δαπάνη της παρούσας πρόσκλησης ανέρχεται σε 4.550.000 ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ).

Η οικονομική ενίσχυση χορηγείται ετησίως και αποζημιώνει τους δικαιούχους για την απώλεια του εισοδήματος (διαφυγόν εισόδημα) ως αποτέλεσμα των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν. Το ύψος της ενίσχυσης εξαρτάται από την ομάδα καλλιέργειας όπου καλλιεργείται.

Διαβάστε την πρόσκληση

Διαβάστε το επιλέξιμο φυτικό κεφάλαιο της Δράσης
 

07/10/2019 11:35 πμ

Ανακοινώθηκε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ 2η παράταση υποβολής παραστατικών στο πλαίσιο της δράσης 10.1.8 (ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ) έτους εφαρμογής 2019.

Συγκεκριμένα ο ΟΠΕΚΕΠΕ ανακοινώνει τα εξής:

«Ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι της Δράσης 10.1.08 «Εφαρμογή της μεθόδου σεξουαλικής σύγχυσης των μικρολεπιδοπτέρων (ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ)» του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα» στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, πως κατ' εφαρμογή του άρθρου 13 (Β.6) της με αριθμ. 4197/20-4-2017 Υπουργικής Απόφασης όπως τροποποιημένη ισχύει, παρατείνεται η καταληκτική ημερομηνία υποβολής για το έτος εφαρμογής 2019 (1η και 2η πρόσκληση), μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος της Δράσης, των παραστατικών συμμόρφωσης ειδικών διατάξεων μέχρι και την Τετάρτη (9/10/2019), σύμφωνα με την αρ. 76839/04.10.2019 εγκύκλιο ΟΠΕΚΕΠΕ (ΑΔΑ ΨΗΟ846ΨΧΞΧ-ΧΓΣ.)».

07/10/2019 10:58 πμ

Στην διαύγεια δημοσιεύθηκε η απόφαση ένταξης πράξεων στο πλαίσιο της Δράσης 10.1.09 «Διατήρηση Απειλούμενων Αυτόχθονων Φυλών Αγροτικών Ζώων».

Η δράση εντάσσεται στο Υπομέτρο 10.1, Μέτρο 10 και της αριθ. 618/72071/05-04-2019 2 ης πρόσκλησης με Κωδικό πρόσκλησης στο ΟΠΣΑΑ 10.1.09_2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020 και δήλωσε μιλώντας στον ΑγροΤύπο η κα Ηλιοπούλου, από το αρμόδιο τμήμα του ΥπΑΑΤ «πρόκειται για την 2η προκήρυξη για το πρόγραμμα εντός της προγραμματικής περιόδου 2014-2020».

Η δεύτερη φάση του προγράμματος άρχισε να τρέχει από τον περασμένο Μάιο και θα διαρκέσει μια πενταετία

Σύμφωνα τώρα με πληροφορίες του ΑγροΤύπου οι πρώτες πληρωμές (προκαταβολές) για το εν λόγω πρόγραμμα αναμένονται γύρω στο Νοέμβριο, αφού πρώτα γίνουν οι απαραίτητοι διασταυρωτικοί έλεγχοι κι αφού το ΥπΑΑΤ εκδόσει και σχετική ανακοίνωση με την οποία θα καλεί τους παραγωγούς να μεριμνήσουν για την σήμανση των ιιπποειδών (ενώτια) κ.λπ.

Η συνολική Δημόσια Δαπάνη ανέρχεται σε 10.021.914,50 ευρώ.

Δείτε την πρόσκληση

04/10/2019 03:07 μμ

Υπεγράφη και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η σύμβαση πρόσθετης πράξης χρηματοδότησης τήρησης και ταμειακής διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου - Τράπεζας Πειραιώς.

Αυτό σημαίνει ότι όλη η γνωστή κάθε χρόνο διαδικασία που απαιτείται για την πληρωμή της ενιαίας ενίσχυσης (του 2019 στην προκειμένη περίπτωση) βαίνει καλώς στο κομμάτι εκείνο που αφορά το Ελληνικό δημόσιο και την τράπεζα.

Αναφορικά με την τελική ημερομηνία πληρωμής αρμοδίως από τον αρμόδιο Οργανισμό Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ) δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση, αν και σήμερα διακινούνται πληροφορίες ότι μπορεί να γίνει κάποιες ημέρες νωρίτερα, απ’ όσα είχε προγραμματίσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ πριν από ένα μήνα. Τότε όπως είχαμε γράψει πρώτοι το σύστημα ήταν «φορτωμένο» (κάτι που ισχύει ακόμα και σήμερα), ώστε η πληρωμή να τρέξει στις 23-24 του μήνα, με τον αρμόδιο υπουργό Μάκη Βορίδη να διαβεβαιώνει ότι η πληρωμή θα γίνει έως τις 28 του μήνα. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο υπουργικό γραφείο μεριμνούν πλέον ώστε η πίστωση να τρέξει τέτοια ημέρα ούτως ώστε να υπάρχει διαθέσιμο περιθώριο ανάληψης των χρημάτων από μέρους όλων των παραγωγών από όλες τις τράπεζες πριν την Εθνική μας Επέτειο. Για να καταστεί αυτό δυνατό πριν τις 28 του μήνα δηλαδή και να αφορά όλες τις τράπεζες, το αργότερο που πρέπει να πιστωθούν τα χρήματα είναι Τετάρτη-Πέμπτη 23-24 Οκτωβρίου. Οι αγρότες από την πλευρά τους, όπως είναι φυσικό, ευελπιστούν τα χρήματα να είναι διαθέσιμα το συντομότερο δυνατό.

Σε τροχιά πληρωμής τα καθυστερημένα αγροπεριβαλλοντικά έτους 2018 μετά των ενστάσεων

Σε σχέση με τα αγρο-περιβαλλοντικά τώρα και τις εκκρεμότητες σε Βιολογικά, αυτόχθονες κ.λπ. έτους 2018 που σχετίζονται με ενστάσεις των παραγωγών, νεότερες, σημερινές μας πληροφορίες αναφέρουν ότι καταβάλλεται προσπάθεια από τον ΟΠΕΚΕΠΕ να τρέξει η πίστωση και να ολοκληρωθεί έως τις 15 Οκτωβρίου. Οι συγκεκριμένες παρτίδες πληρωμών θα αρχίσουν απ’ ό,τι φαίνεται να τρέχουν από την επόμενη εβδομάδα.

Κατά τα άλλα ποσό 22.831.072 ευρώ ανακοίνωσε ότι πλήρωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ σε 235.556 δικαιούχους, στις 2 και 3 Οκτωβρίου 2019. Οι κυριότερες πληρωμές από το πακέτο αυτό αφορούν στην επιστροφή δημοσιονομικής πειθαρχίας (16,9 εκατ. ευρώ σε 235.392 δικαιούχους) και στην αναδιάρθρωση αμπελώνων (3,3 εκατ. ευρώ σε 117 δικαιούχους). Μέχρι νωρίς το μεσημέρι της Παρασκευής πάντως οι περισσότεροι αγρότες δεν είχαν δει τα χρήματα στους λογαριασμούς τους, κάτι που αναμένεται κατά πάσα πιθανότητα να συμβεί το απόγευμα της Παρασκευής.

04/10/2019 11:32 πμ

Ποσό 22.831.072 ευρώ πλήρωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ σε 235.556 δικαιούχους, στις 2 και 3 Οκτωβρίου 2019.

Οι κυριότερες πληρωμές αφορούν την επιστροφή δημοσιονομικής πειθαρχίας (16,9 εκατ. ευρώ σε 235.392 δικαιούχους) και την αναδιάρθρωση αμπελώνων (3,3 εκατ. ευρώ σε 117 δικαιούχους).

Διαβάστε αναλυτικά τις πληρωμές

03/10/2019 11:47 πμ

Η εγκύκλιος έρχεται κατ’ εφαρμογή των πρόσφατων αποφάσεων για μείωση 5% στην τιμή των γεωργικών ελκυστήρων (τρακτέρ) επί της χαμηλότερης προσφοράς που έχει προσκομίσει ο υποψήφιος δικαιούχος με την αίτηση στήριξης.

Συγκεκριμένα αναφέρεται σε αυτήν ότι «στο πλαίσιο της αρχής της οικονομίας και λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αλλά και την ανάγκη να ολοκληρωθεί άμεσα η διαδικασία αξιολόγησης των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο των Δράσεων 4.1.1 και 4.1.3, οι αξιολογητές και οι γνωμοδοτικές επιτροπές εφαρμόζουν, διορθωτικά στο σύνολο των γεωργικών ελκυστήρων μείωση 5% επί της χαμηλότερης προσφοράς που έχει προσκομίσει ο υποψήφιος δικαιούχος με την αίτηση στήριξης».

Η εγκύκλιος θα προωθηθεί προς τους αξιολογητές των φακέλων

Δείτε το πλήρες κείμενο που δημοσιεύθηκε στην διαύγεια πατώντας εδώ

02/10/2019 04:40 μμ

Η επίσπευση των διαδικασιών για την αξιολόγηση των φακέλων Σχεδίων Βελτίωσης και Ανάπτυξης Μικρών Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης που συγκάλεσε την Τρίτη ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης Θεόδωρος Βασιλόπουλος, στην Πάτρα.

Στη σύσκεψη στην οποία μετείχε ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της ΠΔΕ, Σταύρος Βέρρας, έγινε ενημέρωση για την πορεία των αξιολογήσεων των φακέλων των υπομέτρων 4.1 (Σχέδια Βελτίωσης) και 6.3 (Ανάπτυξη Μικρών Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.

Ο κ. Βασιλόπουλος ζήτησε από τους υπηρεσιακούς παράγοντες την επιτάχυνση της εμπρόθεσμης αξιολόγησης, ώστε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας να είναι έτοιμη να προχωρήσει στην επόμενη φάση, όταν δοθούν οι νέες οδηγίες από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

βασιλόπουλος
Από την σύσκεψη στην Πάτρα υπό τον Θ. Βασιλόπουλο

«Είναι υποχρέωση των Υπηρεσιών Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας η υλοποίηση των ανωτέρω μέτρων έγκαιρα, γιατί αποτελούν σοβαρά αναπτυξιακά εργαλεία για την επιβίωση και τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων της περιοχής μας, ιδιαίτερα ενόψει της νέας καλλιεργητικής περιόδου», ανέφερε ο Αντιπεριφερειάρχης, κ. Θεόδωρος Βασιλόπουλος ο οποίος δήλωσε μιλώντας στον ΑγροΤύπο ότι έδωσε εντολή να προχωρήσουν με γρήγορες διαδικασίες οι αξιολογήσεις των φακέλων και να τηρηθούν τα νέα χρονοδιαγράμματα που έδωσε σήμερα Τετάρτη στις Περιφέρειες ο νέος γενικός γραμματέας του ΥπΑΑΤ κ. Κώστας Μπαγινέτας. Σύμφωνα με αυτά και εφόσον πάνε όλα καλά έως τις 15 Δεκεμβρίου πρέπει να ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες από τις Περιφέρειες για τα Σχέδια.

Λίγο πάνω από 1.200 εκτιμάται ότι είναι οι φάκελοι για τα σχέδια στην συγκεκριμένη Περιφέρεια

Ειδικά για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα, Ηλεία) σημειώνεται ότι έχουν υποβληθεί πάνω από 1.200 φάκελοι από ενδιαφερόμενους, οι οποίοι όμως λόγω των εκλογών και των καθυστερήσεων με τον τιμοκατάλογο των τρακτέρ δεν έχουν ανοίξει όλοι. «Αυτό αναμένεται να γίνει σύντομα με την καλή συνεργασία και των υπαλλήλων», διαβεβαίωσε ο κ. Βασιλόπουλος, ώστε να τηρηθούν και τα χρονοδιαγράμματα.

Στη σύσκεψη στην οποία αναλύθηκε και η κατάσταση για το Υπομέτρο 6.3 (14χίλιαρο) για το οποίο οι εξελίξεις είναι θετικές σε επίπεδο χώρας όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα συμμετείχαν επίσης, ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της ΠΔΕ Βασίλης Μιχαλόπουλος, οι Προϊστάμενοι της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Αιτωλοακαρνανίας και Αχαΐας, Στέφανος Νικολόπουλος και Νικόλαος Κοσμάς αντίστοιχα, τμηματάρχες των Διευθύνσεων και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

02/10/2019 04:15 μμ

Έτοιμα και σε φάση τελικής επεξεργασίας, αναμένοντας τη σύμφωνη γνώμη από το ΥπΑΑΤ έχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ενέργειας τα προσχέδια των προσκλήσεων για τη Δάσωση και τα Γεωργοδασοκομικά συστήματα του ΠΑΑ 2014 – 2020.

Αυτό προκύπτει από σχετικά έγγραφα που διαβιβάστηκαν στη Βουλή έπειτα από ερώτηση του βουλευτή Λάρισας της ΝΔ, κ. Χρήστου Κέλλα και τα οποία φέρνει στην δημοσιότητα ο ΑγροΤύπος.

Από τα έγγραφα συνάγεται ότι έως πριν από δυο εβδομάδες περίπου τα προσχέδια ήταν έτοιμα και οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ «κοίταζαν» τις τελευταίες λεπτομέρειες. Παράλληλα, ανέμεναν, όπως αναφέρεται και στα έγγραφα τη σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης (ΕΥΔ) του ΠΑΑ για το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο για το οποίο σημειωτέον υπάρχει κινητικότητα ώστε να τρέξει από το ΥπΑΑΤ το επόμενο διάστημα.

Απομένει πλέον να δώσει το ΟΚ και η νέα πολιτική ηγεσία αφού το ενδιαφέρον των αγροτών είναι μεγάλο

Σημειώνεται ότι την άμεση προκήρυξη των Μέτρων για την Δάσωση και τα Γεωργοδασοκομικά συστήματα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020, ζήτησε από τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος κκ. Μάκη Βορίδη και Κωστή Χατζηδάκη, με σχετική ερώτηση, ο αναπληρωτής Γραμματέας της ΚΟ της ΝΔ, βουλευτής νομού Λάρισας, κ. Χρήστος Κέλλας.

Ο Λαρισαίος πολιτικός επεσήμανε πως η προκήρυξη των Μέτρων θα δώσει νέα πνοή στην αγροτική παραγωγή, καθώς θα αντικατασταθούν ετήσιες καλλιέργειες με δυναμικές, ενώ ανοίγονται ορίζοντες για ένα καινούριο πολυλειτουργικό μοντέλο για τους Έλληνες αγρότες, που θα έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ανταγωνιστικότερων προϊόντων, με ταυτόχρονη συμβολή στη προστασία του περιβάλλοντος.

Αναλυτικά η ερώτηση:

«Με την ΚΥΑ 1940/29-6-2017 ΦΕΚ (Β΄2380) ορίζεται η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ως ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 και εκχωρούνται σε αυτήν οι δράσεις 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.6 και 12.2. για την Δάσωση και τα Γεωργοδασοκομικά συστήματα.

Στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014 – 2020, η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τις αρμοδιότητες να εισηγηθεί την έκδοση του απαιτούμενου θεσμικού πλαισίου για την υλοποίηση των παραπάνω δράσεων και να εκδώσει  την σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος για κάθε Υπομέτρο – δράση αρμοδιότητάς της.

Διανύουμε, όμως, τον ένατο μήνα του 2019 και ακόμη δεν έχει γίνει καμία πρόσκληση.

Επειδή η Δράση 8.1 (Μέτρο Μ08) για τη “Δάσωση και δημιουργία δασικών εκτάσεων”, δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα στους δικαιούχους να φυτέψουν και καρποφόρα δέντρα, την χρονική συγκυρία, μάλιστα, που πολλοί αγρότες θέλουν να μειώσουν ή να εγκαταλείψουν κάποιες μη συμφέρουσες ετήσιες καλλιέργειες και να τις αντικαταστήσουν με δενδρώδεις.

Επειδή η Δράση 8.2 (Μέτρο Μ08) για την “Ενίσχυση για γεωργοδασοκομικά συστήματα”, που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη χώρα μας, περιλαμβάνει και καρποφόρα δέντρα με ταυτόχρονη ετήσια καλλιέργεια στο ίδιο χωράφι,  ανοίγοντας ένα καινούριο πολυλειτουργικό μοντέλο για τους Έλληνες αγρότες, που θα έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ανταγωνιστικότερων προϊόντων, με ταυτόχρονη συμβολή στη προστασία του περιβάλλοντος.

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε Κύριοι Υπουργοί:

Προτίθεστε να προχωρήσετε στην άμεση προκήρυξη των παραπάνω δράσεων;».

Τα έγγραφα

02/10/2019 10:34 πμ

Όπως έγραψε πρώτος ο ΑγροΤύπος το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’ αριθμόν 1411/2019 απόφασή του έκρινε παράνομη τη μερική κύρωση των δασικών χαρτών, με το αιτιολογικό ότι η πολιτεία δεν τήρησε ως έπρεπε την διαδικασία για τα πρόδηλα σφάλματα των αγροτών.

Δηλαδή με απλά λόγια απέρριψε αιτήσεις πρόδηλων σφαλμάτων οι οποίες ήταν και δωρεάν από τους παραγωγούς αλλά δεν φρόντισε να τις διαβιβάσει, όπως υποχρεούνταν, στην αρμόδια για τις αντιρρήσεις αρχή και περαιτέρω να περιλάβει την έκταση αυτή στον χάρτη με τον ειδικό υπομνηματισμό των εκτάσεων, για τις οποίες εκκρεμούν αντιρρήσεις.

Η απόφαση λοιπόν αυτή που δημιουργεί δεδικασμένο για όλες περιοχές της χώρας στις οποίες έχει κυρωθεί ο δασικός χάρτης δημιουργεί νέα δεδομένα και για τις αγροτικές επιδοτήσεις (ενιαία ενίσχυση) έτους 2018, καθώς επί της ουσίας ανοίγει το δρόμο να πάρουν τα χρήματα που στερήθηκαν τότε, παραγωγοί που είχαν απορριφθεί τα πρόδηλα σφάλματά τους.

Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ δίνει ελπίδες για πληρωμές ακόμα και στους κομμένους του 2018

Θυμίζουμε ότι το φθινόπωρο του 2018 είχαν μείνει αρχικά εκτός πληρωμής α’ δόσης της ενιαίας ενίσχυσης 2018 περίπου 40.000 παραγωγοί από όλη τη χώρα λόγω προβλημάτων με τις ιδιοκτησίες τους και τους δασικούς χάρτες και ο ΟΠΕΚΕΠΕ είχε εκδώσει και σχετική ανακοίνωση περιγράφοντας όλες τις δυνατές λύσεις για τους κομμένους του τσεκ. Πληροφορίες του ΑγροΤύπου τώρα αναφέρουν ότι με αφορμή το δημοσίευμά μας (δείτε εδώ) ήδη εκπρόσωποι Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) απευθύνονται στον οργανισμό πληρωμών για το τι μέλλει γενέσθαι αναφορικά με την απόφαση του ΣτΕ και αν και πότε ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα την ενσωματώσει στις πληρωμές. Επί τούτου είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι πληρωμή σε άμεσο χρόνο δεν είναι εφικτό να γίνει, αλλά ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα μπορούσε να μεριμνήσει ώστε να βρεθούν χρήματα, είτε από το εθνικό απόθεμα ή από άλλη πηγή ώστε να μη χρειαστεί να δοθούν χρήματα από εθνικούς πόρους, δεδομένου μάλιστα ότι το οικονομικό έτος 2018 έχει κλείσει τον περασμένο Ιούνιο.

01/10/2019 05:42 μμ

Σε πληρωμές προχώρησε ο ΟΠΕΚΕΠΕ, από 27 έως και 30 Σεπτεμβρίου 2019, που ήταν συνολικού ύψους 3.235.559 ευρώ σε 1.157 δικαιούχους.

Οι κυριότερες πληρωμές αφορούσαν το πρόγραμμα της αναδιάρθρωσης αμπελώνων, τα προγράμματα βελτίωσης στην παραγωγής και εμπορία μελιού και ανειλημμένες υποχρεώσεις στα προγράμματα δάσωσης, ενώ είχαμε και πληρωμές για επενδύσεις στα αμπελοοινικά και για τα προγράμματα Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων.
  
Διαβάστε αναλυτικά όλες τις πληρωμές

01/10/2019 03:26 μμ

Απάντηση στον κ. Χ. Κασίμη, πρώην Γ. Γ. Αγροτικής Πολιτικής & Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του ΥπΑΑΤ, για το άρθρο του με τίτλο: «οι πικρές αλήθειες για τα Σχέδια Βελτίωσης», δίνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ (Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων) κ. Σάββας Μπαλουκτσής. 

Στην επιστολή του ΣΕΑΜ, η οποία απαντά στο άρθρο του κ. Κασίμη (διαβάστε εδώ) αναφέρονται τα εξής:

«Αφορμή για την επιστολή μας αυτή είναι το άρθρο του πρώην Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΑΤ κ. Χαράλαμπου Κασίμη με τίτλο «οι πικρές αλήθειες για τα Σχέδια Βελτίωσης» το οποίο δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική σας σελίδα. Προφανώς δεν επιθυμούμε να μπούμε σε κάποια ατέρμονη αντιπαράθεση με τον κ. Κασίμη, ο οποίος άλλωστε αποτελεί παρελθόν για το ΥπΑΑΤ, αλλά επειδή στο άρθρο γίνεται εκτενής και συνεχής αναφορά στον ΣΕΑΜ, οφείλουμε να πούμε και εμείς από την πλευρά μας τις «πικρές αλλά πραγματικές αλήθειες» για τα Σχέδια Βελτίωσης. 

Θα προσπεράσουμε όλα τα στάδια που καθυστέρησαν τα Σχέδια Βελτίωσης, από τα αρχικά ανεκπλήρωτα χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις του κ. Κασίμη (υπόσχεση για έναρξη των Σχεδίων Βελτίωσης μέχρι τέλος του α’ 6μηνου του 2016!) μέχρι την φαρσοκωμωδία των 7 (επτά)! διαδοχικών παρατάσεων στην υποβολή των αιτήσεων και θα περιοριστούμε μόνο στο περίφημο «εύλογο κόστος ελκυστήρων» και την έκδοση ειδικού τιμοκαταλόγου με συγκεκριμένες μάρκες, μοντέλα και εκδόσεις, συνολικά 1.630 μοντέλα!

Η επιστολή του κ. Κασίμη βρίθει από ανακρίβειες και αντιφάσεις. Αντί απαντήσεων, θα θέσουμε εμείς με την σειρά μας ορισμένα ερωτήματα στον κ. Κασίμη:

- Το πρώτο και βασικότερο ερώτημα είναι, αφού όλα ήταν καλώς καμωμένα από την πλευρά της Γενικής Γραμματείας, γιατί επί 4 μήνες δεν έθεσε σε εφαρμογή την απόφασή της; Έχει τόση δύναμη ο ΣΕΑΜ που να «φρενάρει» κυβερνητικές αποφάσεις; Ή μήπως, μιλώντας για «πολιτική ατολμία» υπονοεί ότι και ο προηγούμενος Υπουργός κ. Αραχωβίτης εξυπηρετούσε τα συμφέροντα του ΣΕΑΜ; Και είναι απύθμενη υποκρισία να μιλά ο κ. Κασίμης για διάλογο με τον ΣΕΑΜ, όταν ο ΣΕΑΜ ενημερώθηκε για την σχετική εγκύκλιο από τα ΜΜΕ και αφού αυτή είχε αποσταλεί προηγούμενα στους αξιολογητές, με ειδικές οδηγίες μάλιστα και παραδείγματα εφαρμογής!

- Μήπως η αιτία που «πάγωσε» την εφαρμογή της παράλογης απόφασης είναι η από 21 Μαρτίου 2019 επιστολή του ΣΕΑΜ, την οποία ο τέως Γενικός Γραμματέας επικαλείται και στην οποία εμπεριστατωμένα και υπεύθυνα ο ΣΕΑΜ τεκμηριώνει γιατί ο «τιμοκατάλογος ελκυστήρων» είναι αυθαίρετος, παράνομος και αναξιόπιστος και θα «προσβληθεί» Νομικά στις Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές; Ο ΣΕΑΜ καλεί και προκαλεί τον τέως Γενικό Γραμματέα να δώσει στη δημοσιότητα το σύνολο της επιστολής και όχι να επικαλείται αποσπασματικά ένα μικρό μέρος της. 

- Ας μας εξηγήσει ο κ. Κασίμης με 2 λόγια: ο «τιμοκατάλογός του» επεδίωκε την μείωση των τιμών πώλησης των μηχανημάτων ή των επιλέξιμων τιμών που τελικώς θα εγκρίνονταν για τους δικαιούχους; Θα πωλούσαν οι Εταιρίες φθηνότερα ή θα εισέπρατταν τελικά μικρότερες επιδοτήσεις οι δικαιούχοι; Όπως με περίσσιο λαϊκισμό επικαλείται, τελικώς οι δικαιούχοι αγρότες θα ήταν κερδισμένοι  ή χαμένοι; Εκτός και αν η επιδίωξή του ήταν αυτό που κατηγορηματικά αρνείται στο σημείωμά του, δηλαδή να «χειραγωγήσει» την αγορά και να επιβάλει ένα ιδιότυπο καθεστώς διατίμησης. Ας ξεκαθαρίσει λοιπόν ο κ. Κασίμης τι τελικώς επεδίωκε! 

- Έλεγξε η Διαχειριστική αρχή, πριν την έκδοση του περίφημου τιμοκαταλόγου εύλογου κόστους ελκυστήρων, ότι στο 90% τον υποβληθεισών προσφορών οι τιμές υπολείπονται σημαντικά των τιμών που περιλαμβάνονται στους επίσημους τιμοκαταλόγους των εταιριών; Η σύγκριση τιμών που έκανε η διαχειριστική αρχή, ήταν σύγκριση τιμών τελικών προσφορών ή τιμοκαταλόγων που αναφέρονται στην υψηλότερη θεωρητική τιμή;

- Οι διαφορές αρκετών χιλιάδων ευρώ στις προσφορές, στις οποίες αναφέρεται ο τέως Γενικός Γραμματέας, είναι προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω. Είναι δηλαδή διαφορές που καθορίζονται από το επίπεδο εξοπλισμού των μηχανημάτων και διαμορφώνονται χαμηλότερα των τιμών των εταιρικών τιμοκαταλόγων και όχι υψηλότερα. Μπορεί να το διαψεύσει αυτό ο κ. Κασίμης;

-   Τι εννοεί ο τέως Γενικός Γραμματέας όταν αναφέρεται σε «διαπιστωμένη αναξιοπιστία των 3 προσφορών»;  Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία μια προσφορά χαρακτηρίζεται αξιόπιστη ή αναξιόπιστη; Σε ποιο σημείο του Νομοθετικού πλαισίου περιγράφονται αυτά τα κριτήρια; Υπάρχει έστω ένας φάκελος που να περιέχει προσφορές ίδιου προμηθευτή; Και αν ναι, δεν πρέπει αυτός ο φάκελος να απορριφθεί ως μη συμβατός με τους όρους της προκήρυξης; Θα πρέπει να απορρίψουμε συλλήβδην όλες τις προσφορές που υποβλήθηκαν;
 
- Γιατί δεν έδωσε στην δημοσιότητα και δεν εφάρμοσε ο τέως Γενικός Γραμματέας την μελέτη εύλογου κόστους για τα παρελκόμενα που εκπονήθηκε «από ιδιώτη»; Τι τον εμπόδισε να την  εφαρμόσει, αφού ο ΣΕΑΜ δεν ήξερε καν την ύπαρξή της; Μήπως το γεγονός ότι είναι εντελώς αναξιόπιστη; Μπορεί να διαψεύσει ο κ. Κασίμης ότι η μελέτη αυτή «βγάζει» ίδιο εύλογο κόστος, για παρελκόμενα με εντελώς διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά μεταξύ τους; Όπως για παράδειγμα, ένα παρελκόμενο Ινδικής, Κινέζικης ή Τούρκικης κατασκευής με ένα Ευρωπαϊκής; Έχει ενημερωθεί ο κ. Κασίμης πόσες κατηγορίες παρελκομένων απουσιάζουν από αυτήν την μελέτη; Μήπως και οι ίδιοι κατάλαβαν ότι η μελέτη «δεν στέκει» και τώρα «απλά σε λόγια να βρισκόμαστε»; 

Θα χρειαζόταν πολύ μελάνι και χρόνος για να απαριθμήσουμε όλα τα λάθη, τις παραλείψεις και τις αστοχίες του προγράμματος των Σχεδίων Βελτίωσης. Στα διαχρονικά προβλήματα και αδυναμίες της Πολιτείας, αυτή τη φορά είχαμε να αντιμετωπίσουμε και τις ιδεολογικές εμμονές του τέως Γενικού Γραμματέα, που δεν τις έκρυψε από την πρώτη στιγμή που ο ΣΕΑΜ εκδήλωσε τις ανησυχίες του για την μεγάλη καθυστέρηση στα Σχέδια Βελτίωσης. Παρόλα αυτά, ο ΣΕΑΜ, βάζοντας σε προτεραιότητα την καλή συνεργασία και ομαλή εξέλιξη των Σχεδίων Βελτίωσης, κράτησε χαμηλούς τόνους. 

Είναι δύσκολο για ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με την αγορά και την αντιμετωπίζουν με ιδεοληψία, να αντιληφθούν τους κανόνες της αγοράς. Η αγορά των γεωργικών μηχανημάτων έχει καταποντιστεί τα τελευταία χρόνια και αυτό το γεγονός από μόνο του έχει «κρατήσει» τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αυτό δεν μπορεί να το καταλάβει ο κ. Κασίμης και ήρθε ως «αυτόκλητος» ρυθμιστής, να βάλει σε τάξη την αγορά. Κρύβει όμως την αλήθεια από τους αγρότες, όταν ισχυρίζεται ότι στόχος του ήταν τα ιδιωτικά συμφέροντα. Αν η μείωση κατά 5% που αποφάσισε η νέα ηγεσία στο ΥΠΑΑΤ, είναι πλήγμα και «τιμωρητική» για τους δικαιούχους αγρότες, όπως ο ίδιος ισχυρίζεται, τότε πώς μπορεί να θεωρηθεί η περικοπή μέχρι 38% που είχε αποφασίσει ο ίδιος και το επιτελείο του;

Όλα στη ζωή κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Και ο κ. Κασίμης κρίθηκε από το έργο του στην Γενική Γραμματεία του ΥΠΑΑΤ και ειδικότερα από την διαχείριση του ΠΑΑ 2014-2020 και του μέτρου 4.1. Έχουμε την μεγαλύτερη καθυστέρηση που είχαμε ποτέ σε υλοποίηση προγράμματος Σχεδίων Βελτίωσης. Δυστυχώς, ο ΣΕΑΜ δικαιώθηκε, όταν 1 χρόνο πριν, εξέφραζε τους φόβους του για μεγάλες καθυστερήσεις και μετάθεση των εγκρίσεων για αρχές του 2020. Τότε ο κ. Κασίμης με περισσή αλαζονεία και επιθετικότητα, καταλόγιζε σκοπιμότητες και εξέφραζε καχυποψία για την στάση του ΣΕΑΜ. Σήμερα, απλά προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα». 

Με εκτίμηση
Σάββας Μπαλουκτσής
Πρόεδρος ΣΕΑΜ