Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την ανάθεση στον ΕΛΓΑ της υλοποίησης του ad hoc προγράμματος κρατικών οικονομικών ενισχύσεων για το 2025.
Αφορά την υλοποίηση του προγράμματος Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (Κ.Ο.Ε.) για τη μείωση παραγωγής συνεπεία των παγετών, Μαρτίου - Απριλίου 2025, σε καλλιέργειες στο προανθικό στάδιο.
Η ενίσχυση δίνεται για την απώλεια παραγωγής έτους 2025, στις καλλιέργειες:
- κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής,
- βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων,
- μήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας,
- κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων,
- σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής.
Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι οι παραγωγοί οι οποίοι έχουν υποβάλει οριστικές αιτήσεις χορήγησης ενίσχυσης στον ΕΛΓΑ εντός του έτους 2025.
Όπως αναφέρει το ΦΕΚ το σύνολο της φυτικής παραγωγής που ζημιώθηκε και δηλώθηκε πρέπει να είναι ασφαλισμένο στον ΕΛΓΑ και περιέχεται στην ενιαία Δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής έτους 2025 και έχει εξοφληθεί η αντίστοιχη ειδική ασφαλιστική εισφορά του έτους ζημιάς.
Επιπρόσθετα θα πρέπει τα φυσικά πρόσωπα να:
- Παρουσιάζουν αγροτικό εισόδημα
- Είναι νόμιμοι κάτοχοι της εκμετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο. Η ιδιοκτησία στο πλαίσιο της οικογένειας θεωρείται ότι υφίσταται στο πρόσωπο και των δύο συζύγων, ανεξαρτήτως πραγματικού γεγονότος.
Το νομικό πρόσωπο θα πρέπει να:
- Έχει νομική προσωπικότητα και να λειτουργεί τουλάχιστον ένα έτος με οικονομικά αποτελέσματα.
- Είναι κάτοχος νόμιμης εκμετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο
- Προκύπτει, από τη συστατική πράξη ότι, η κύρια δραστηριότητά του είναι η άσκηση της γεωργίας.
- Ασκούν γεωργία, οι εταίροι ή τα μέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών, δηλαδή δηλώνουν αγροτικό εισόδημα.
- Είναι φορολογικά κατ’ άρθρο 12 του ν. 5104/2024 (Α’ 58) - Κ.Φ.Δ. και ασφαλιστικά ενήμερο.
Οι παραγωγοί, των οποίων η παραγωγή των εκμεταλλεύσεών τους ζημιώθηκε σε ποσοστό κατ’ είδος άνω του 30% δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται σε ποσοστό μέχρι το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής.
Ως ποσοστό ζημιάς νοείται η ποσοστιαία μείωση της παραγωγής του έτους ζημιάς 2025 σε σχέση με τη Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς, σε επίπεδο δικαιούχου.
Για τον υπολογισμό της ενίσχυσης, από το ποσοστό ζημιάς θα αφαιρείται το 20%, που αποτελεί το ποσοστό ζημιάς που δεν ενισχύεται, και το υπόλοιπο ποσοστό θα πολλαπλασιάζεται με το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής.
Υπολογισμός της αποζημίωσης
Η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής αντιστοιχεί στην απώλεια εισοδήματος της παρ. 8 του άρθρου 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2472/2022 και ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ της μέσης απόδοσης της περιόδου αναφοράς επί την αντίστοιχη μέση τιμή της περιόδου, μείον την πραγματική απόδοση του έτους ζημιάς, επί τη μέση τιμή για το έτος αυτό.
Δηλαδή η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής θα προσδιορίζεται με βάση τον ακόλουθο τύπο:
ΑΑΠ = ΜΑΠΑ Χ ΜΤΠΑ - ΑΕΖ Χ ΜΤΕΖ
Όπου:
ΑΑΠ = Αξία Απωλεσθείσας Παραγωγής
ΜΑΠΑ = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς (αποδόσεις τριετίας πριν τη ζημιά 2022, 2023, 2024)
ΜΤΠΑ = Μέση Τιμή ίδιας Περιόδου Αναφοράς
ΑΕΖ = Απόδοση Έτους Ζημιάς 2025 = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς × ποσοστό ζημιάς
ΜΤΕΖ = Μέση Τιμή Έτους Ζημιάς 2025
Οι τιμές και οι αποδόσεις του έτους ζημιάς και της περιόδου αναφοράς προκύπτουν από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της χώρας, όπως αυτά διαβιβάζονται από το αρμόδιο Υπουργείο.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Τα στοιχεία της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (Έντυπο Ε1) και του αντίστοιχου Εκκαθαριστικού Σημειώματος έτους 2024 και του ΜΑΑΕ, που απαιτούνται από την παρούσα απόφαση προκειμένου ο παραγωγός να κριθεί δικαιούχος της ενίσχυσης υπάγονται στην «αυτεπάγγελτη αναζήτηση εγγράφων» και αναζητούνται υπηρεσιακά από τον ΕΛΓΑ.
Στις εκμεταλλεύσεις που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛΓΑ, βασική προϋπόθεση για την καταβολή της ενίσχυσης είναι η υποβολή της Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής για το έτος ζημιάς 2025 και η εξόφλησή της.
Για νέους αγρότες, ο διοικητικός έλεγχος θα διενεργηθεί με τα στοιχεία του Εκκαθαριστικού Σημειώματος της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (Έντυπο Ε1) έτους 2025.
Επιπλέον, υποβάλλονται:
- Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης και, αν έχει λάβει, ότι έχει αποπληρώσει το δάνειo ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης και ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και, αν έχει λάβει, ότι δεν υπόκειται ακόμα σε σχέδιο αναδιάρθωσης
- Υπεύθυνη δήλωση περί μη εκκρεμούς απόφασης ανάκτησης παράνομης και ασυμβίβαστης κρατικής ενίσχυσης και βεβαίωσης οφειλών
- Αίτηση χορήγησης ενίσχυσης
- Υπεύθυνη δήλωση, με την οποία παρέχεται συναίνεση για την αυτεπάγγελτη υπηρεσιακή αναζήτηση (βλ. άρθρο 8 του Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων)
- Βεβαίωση επέλευσης ζημίας
- Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, εφόσον δεν υφίσταται σχετική απαλλακτική νομοθετική ρύθμιση.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Τα δικαιολογητικά που θα απαιτηθούν, μετά την έγκριση του προγράμματος, για όσα Νομικά Πρόσωπα υποβάλουν την Αίτηση Χορήγησης Ενίσχυσης για αντιστάθμιση των ζημιών από τους παγετούς της χρονικής περιόδου Μαρτίου - Απριλίου έτους 2025, είναι:
1. Φωτοαντίγραφο του Καταστατικού της Εταιρείας και τυχόν τροποποιήσεις του
2. Φωτοαντίγραφα του Μετοχολογίου και των Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος των μετόχων με τις αντίστοιχες Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου (Εκκαθαριστικά Σημειώματα), φορολογικού έτους 2024.
3. Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 (Έντυπο Ν) της Εταιρείας και της κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Έντυπο Ε3)
4. Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Ακίνητης Περιουσίας της Εταιρείας ή του Ιδιωτικού Συμφωνητικού Μίσθωσης
5. Φορολογική και Ασφαλιστική Ενημερότητα
6. Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή τα ΚΕΠ ή ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση που εκδίδεται από την ειδική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).
Τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά θα ζητούνται από την Ανακοίνωση Τύπου που θα δημοσιευθεί και θα σταλεί στους ανταποκριτές ΕΛΓΑ των Περιφερειακών Ενοτήτων που αναφέρονται στην παρούσα.