Στον παραδοσιακό οικισμό της Κάτω Ορεινής Σερρών λειτουργεί «ο Μύθος του Βουνού», μια καθετοποιημένη επιχείρηση αιγοπροβάτων ιδιοπαραγωγής εκλεκτών τυροκομικών και γαλακτοκομικών προϊόντων της οικογένειας Κλιάμπα. Ο «Μύθος του Βουνού» αποτελεί ένα πολλά υποσχόμενο οικογενειακό εγχείρημα, με παράδοση χρόνων, ιδίως ύστερα από την προσθήκη των νεότερων μελών του, ήτοι του Τυροκόμου Κωνσταντίνου Κλιάμπα, καθώς και του συνονόματου Ζωοτέχνη ξαδέρφου του, οι οποίοι φέρνουν μια νέα πνοή στην επιχείρηση.
Σε ηλικία μόλις 22 ετών ο Κωνσταντίνος Κλιάμπας, έχοντας στα χέρια του τον πιστοποιημένο τίτλο της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων, καθώς και ο συνομήλικος ξάδερφος του, ο οποίος είναι απόφοιτος του ΑΤΕΙ Ζωοτεχνίας που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη, ανέλαβαν να εξελίξουν την οικογενειακή επιχείρηση των γονιών τους, συνδυάζοντας τις θεωρητικές γνώσεις που κατέκτησαν κατά την διάρκεια των σπουδών τους, με την εμπειρία χρόνων που διαθέτει η οικογένεια Κλιάμπα στον τομέα παραγωγής τυροκομικών και γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και στον τομέα της κτηνοτροφίας.
«Έχουμε μεγάλη ιστορία της κτηνοτροφίας πάνω στην πλάτη μας»

Οι παιδικές αναμνήσεις του Τυροκόμου Κωνσταντίνου Κλιάμπα είναι γεμάτες με εικόνες από την κτηνοτροφική μονάδα της οικογένειας του, την φροντίδα των ζώων και την παραγωγή του τυριού. Η απόφαση του να σπουδάσει στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων ήρθε σαν φυσική εξέλιξη, καθώς «η οικογένεια του είχε ήδη ρίξει τα θεμέλια για το τυροκομείο», όπως ο ίδιος αναφέρει.
Σήμερα, επτά άτομα δραστηριοποιούνται στα πλαίσια της οικογενειακής επιχείρησης «ο Μύθος του Βουνού», οι οποίοι έχουν διανείμει τις εργασίες με βάσει την εμπειρία και το θεωρητικό τους υπόβαθρο. Οι τέσσερις εξ αυτών πηγαίνουν στην μονάδα το πρωί για την άμελξη του γάλακτος και οι υπόλοιποι τρεις ασχολούνται με τις δουλειές του τυροκομείου. Η ημέρα ξεκινά με την τοποθέτηση του γάλακτος στους παστεριωτές, πριν ακόμα να ανατείλει ο ήλιος, κατόπιν το βράζουν και αμέσως μετά ακολουθεί η διαδικασία της παραγωγής των διάφορων προϊόντων.
Μηχανήματα και άμελξη

Η οικογένεια Κλιάμπα διαθέτει ένα κοπάδι 1.000 προβάτων και αιγών. Η άμελξη των ζώων πραγματοποιείται με την υποστήριξη μηχανημάτων και όπως ο ίδιος ο Κωνσταντίνος ανέφερε «δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, καθώς τα πράγματα έχουν γίνει πολύ απαιτητικά και πλέον δεν μπορείς χειρωνακτικά να παράξεις ένα εντελώς καθαρό και σίγουρα ποιοτικό προϊόν». Χωρίς να υποτιμά τον πατροπαράδοτο τρόπο της άμελξης ο νεαρός τυροκόμος εξηγεί, ότι για να μπορέσει το τυροκομείο να αποτελέσει μια επιτυχημένη επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία θα διακρίνεται για την ποιότητα των προϊόντων της, η χρήση των μηχανημάτων ήταν μονόδρομος. Επιπλέον, πρόσθεσε ότι η χρήση των μηχανημάτων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο άνω εγχείρημα, καθώς η παραγωγή αυξάνεται, ενώ μειώνεται ο χρόνος παραγωγής, οι εργατοώρες και κατ’ επέκταση και τα εργατικά χέρια. Παράλληλα, με την χρήση των μηχανημάτων διατηρείται σταθερή και η ποιότητα των προϊόντων, καθώς το γάλα, όπως εξηγεί ο 22χρονος τυροκόμος, με τη βοήθεια των μηχανημάτων δεν έχει περιθώριο να ανεβάσει μικροβιακό φορτίο, αφού δεν έρχεται καθόλου σε επαφή με το περιβάλλον, ενώ εισέρχεται κατευθείαν από το ζώο μέσα στις σωληνώσεις, περνά από φίλτρο και τέλος επιτόπου μπαίνει στην ψύξη.
Μεταφορά γάλακτος, τυποποίηση και διανομή
Στο τυροκομείο ο «Μύθος του Βουνού» η μεταφορά του γάλακτος πραγματοποιείται «τουλάχιστον προς το παρόν», όπως ο ίδιος αναφέρει, παραδοσιακά,. Συγκεκριμένα το γάλα τοποθετείται αρχικά στις παγολεκάνες, κατόπιν ψύχεται και αφού τοποθετηθεί στα ειδικά διαμορφωμένα ανοξείδωτα μπιτόνια μεταφέρεται στο τυροκομείο. Καθ’ όλη τη διαδικασία την μεταφοράς, την οποία εποπτεύει ο ίδιος, επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή, ώστε το γάλα να προστατευτεί από κάθε πιθανή επαφή με κάποιο μικροβιακό φορτίο. Η τυποποίηση, ομοίως, πραγματοποιείται στα πλαίσια της οικογενειακής επιχείρησης, με τους ίδιους να αναλαμβάνουν την όλη διαδικασία, καθώς διαθέτουν την δική τους φίρμα, ενώ έχουν προμηθευτεί και με τα δικά τους σκεύη. Τελευταία έρχεται η διανομή των προϊόντων, στην οποία συμβάλει και ο 22χρονος Τυροκόμος Κωνσταντίνος, με τον ίδιο να σημειώνει, ότι στις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, όπως στον «Μύθο του Βουνού» θα πρέπει να είσαι ευέλικτος και να μπορείς να καλύψεις τις διάφορες απαιτήσεις που θα προκύψουν στα πλαίσια της λειτουργίας της επιχείρησης.
Το κόστος παραγωγής απαιτεί ευελιξία
Η είσοδος των δύο νέων μελών απαιτούσε η οικογενειακή επιχείρηση να λάβει σημαντικές αποφάσεις, ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει οικονομικά, ως εκ τούτου, μεταξύ άλλων, αποφάσισαν να αφήσουν «στην άκρη τους μεσάζοντες ώστε να μπορέσει να ανέβει η δουλειά» και να έχουν ένα κέρδος, καθώς όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Κωνσταντίνος «το γάλα και το κρέας στο εμπόριο είναι δύσκολο να πληρωθούν».
Το κόστος παραγωγής σε συνάρτηση με το κέρδος είναι ένας παράγοντας, που απασχολεί τον νεαρό τυροκόμο, αναφορικά με την βιωσιμότητα της επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Ο ίδιος, μάλιστα, ανέφερε, ότι «το τυρί στο κέρδος πάντα είναι πιο δύσκολο, γιατί μπορεί να τύχει να κάνεις 5 κιλά γάλα για ένα κιλό τυρί», ενώ πρόσθεσε, ότι, μολονότι, το τυρί φέτος είχε μια πολύ καλή τιμή της τάξεως του 1,70 ευρώ με 1,80 ευρώ, ο καταναλωτής δεν μπορούσε να το υποστηρίξει και ως εκ τούτου για να αποφύγει την ζημία παρήγαγε λιγότερο τυρί.
Ιδέες και νέες γεύσεις

Ο Κωνσταντίνος Κλιάμπας κατόρθωσε να σμίξει αρμονικά την παράδοση με τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, φέρνοντας αδιαμφισβήτητα μια πνοή αλλαγής στον «Μύθο του Βουνού». Η ιδιοπαραγωγή της οικογένειας Κλιάμπα εξελίχθηκε και επεκτάθηκε, καθώς σήμερα πέρα των παραδοσιακών τυριών, ο «Μύθος του Βουνού» παράγει γιαούρτι, κρέμα βανίλιας και σοκολάτας από φρέσκο πρόβειο και κατσικίσιο πιστοποιημένο γάλα βιολογικής εκτροφής, ρυζόγαλο, μυζήθρα με ρίγανη, ακόμα και κατσικίσιο παγωτό! Ιδιαίτερα περήφανος, ο Κωνσταντίνος Κλιάμπας μιλά στον ΑγροΤύπο για την μυζήθρα με ρίγανη, την οποία εμπνεύστηκε ο ίδιος, καθώς και για το κατσικίσιο παγωτό των έντεκα γεύσεων, που παρασκευάζεται από βιολογικές πρώτες ύλες! Ωστόσο, όπως ο ίδιος σημειώνει, αναφορικά με την παρασκευή παγωτού, καθώς η επιχείρηση βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη, ενώ ως κτηνοτροφική μονάδα διαθέτουν τις πιστοποιήσεις βιολογικού γάλακτος, μέχρι στιγμής δεν έχουν λάβει την ανάλογη ετικέτα, ώστε να αναγράφεται και πάνω στο προϊόν ότι είναι από βιολογικό κατσικίσιο γάλα.
Προϊόντα και προώθηση

Καθώς τα ηνία του Τυροκομείου έχουν περάσει στα νεότερα ηλικιακά μέλη η διαφήμιση και η προώθηση των προϊόντων πραγματοποιείται μέσω των διάφορων πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και μέσω της συμμετοχής σε διάφορες εκδηλώσεις, όπου το αγοραστικό κοινό μπορεί να γνωρίσει τα προϊόντα από κοντά. Διανύοντας το 4ο έτος λειτουργίας του, το τυροκομείο προμηθεύει σταθερά με τα εκλεκτά προϊόντα του την αγορά της ευρύτερης περιοχής των Σερρών, ενώ παράλληλα διατηρεί και την δική του πελατεία. Το βλέμμα της επιτυχημένης αυτής επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι στραμμένο στην συνεχή εξέλιξη, ήτοι την περαιτέρω επέκταση του τυροκομείου, καθώς και πιθανές συνεργασίες για την εξαγωγή των προϊόντων, πάντοτε συναρτώμενη, ωστόσο, με την σταθερή ποιότητα των προϊόντων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Κωνσταντίνος Κλιάμπας.