Ολοκληρώθηκε η πρώτη εκκαθάριση του Μέτρου 23, «Έκτακτη, προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024».
Η συνολική δημόσια δαπάνη του μέτρου ανερχόταν στα 178.507.863,52 ευρώ. Τελικά πληρώθηκαν 157.466.387,8 ευρώ σε 131.444 δικαιούχους.
Δεν έχουν περιληφθεί στις καταστάσεις πληρωμής γεωργοί και μελισσοκόμοι, οι οποίοι είτε εντοπίζονται να μην έχουν συμμορφωθεί ως προς τις υποχρεώσεις τους έναντι των ενωσιακών διατάξεων, είτε βρίσκονται σε διαδικασία διερεύνησης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ή άλλες ελεγκτικές αρχές.
Το ΥπΑΑΤ ανακοίνωσε ότι μέχρι τα τέλη του έτους θα ακολουθήσει συμπληρωματική πληρωμή με ανακατανομή πιστώσεων.
Εκτός όμως από λιγότερους δικαιούχους έχουμε και περικοπές των ενισχύσεων. Ο ΑγροΤύπος έχει στοιχεία καστανοπαραγωγών που είδαν μια μείωση της ενίσχυσης του Μέτρου 23 κατά 45% σε σχέση με αυτή που περίμεναν.
Τα προβλήματα είναι τα ίδια με αυτά της προκαταβολής της βασικής ενίσχυσης δηλαδή προβλήματα με monitoring και ιχνηλασιμότητα αγροτεμαχίων (ΑΤΑΚ ή ΚΑΕΚ). Για ακόμη μια φορά έχουμε προβληματική πληρωμή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι όμως η ελλειπή ενημέρωση και η αδιαφορία που δείχνουν απέναντι στους παραγωγούς τα μέλη της κυβέρνηση.
Αντιδράσεις βουλευτών της ΝΔ για αποκλεισμό δικαιούχων Μέτρου 23
Ανακοίνωση - δήλωση των βουλευτών της ΝΔ αναφέρει τα εξής:
Να αρθεί ο άδικος και καταχρηστικός αποκλεισμός των δικαιούχων του Μ23
Η χθεσινή πληρωμή του πολυαναμενόμενου, άκρως αναγκαίου Μ23 οδήγησε δυστυχώς σε αίολους, καταχρηστικούς και άδικους αποκλεισμούς δικαιούχων αγροτών.
Παρά το σήμα κινδύνου, που εκπέμψαμε με αφορμή την συμπληρωματική πληρωμή των συνδεδεμένων ενισχύσεων, δυστυχώς, όπως φαίνεται, η διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ, αποφάσισε να εφαρμόσει αναδρομικά και εκ των υστέρων, φίλτρα ελέγχου και αντιπαραβολής ιδιοκτησιακού καθεστώτος για πληρωμή αποζημίωσης με έτος αναφοράς το 2024.
Αποτέλεσμα, χιλιάδες παραγωγοί Παραδεκτών Αιτήσεων Στήριξης του Μέτρου 23 με βούλα και υπογραφή της Γενικής Γραμματέως Ενωσιακών Πόρων (30/10/25), να βρίσκονται σήμερα εκτός πληρωμής και από τα 178.507.863,52 εκ. Ευρώ του Μ23 να μοιράζονται τελικά 157.466.387,8 εκ. Ευρώ.
Τα 21.041.475,72 εκ. ευρώ, που υπολείπονται, δηλαδή το 12% του προϋπολογισμού του Μ23, στερούνται δυστυχώς από πραγματικούς παραγωγούς, που σε όλες τις προηγούμενες πληρωμές του 2024 (προκαταβολή βασικής, εξόφληση βασικής, αναδιανεμητική, οικολογικά σχήματα, συνδεδεμένες) «είχαν συμμορφωθεί ως προς τις υποχρεώσεις τους έναντι των ενωσιακών διατάξεων» και είχαν πληρωθεί κανονικότατα.
Επειδή δεν νοείται οι νέες, αυστηρότερες, διοικητικές υποχρεώσεις του ΟΣΔΕ 2025, περί υποχρεωτικής αναγραφής ΑΤΑΚ ή ΚΑΕΚ (στις οποίες συμμορφώθηκαν οι παραγωγοί το 2025, όταν δηλαδή τους ζητήθηκε) να ισχύουν αναδρομικά για το ΟΣΔΕ 2024 (έτος αναφοράς για το Μ23) σε βάρος του διοικούμενου
Επειδή με την από 06/06/2025 Υπουργική Απόφαση του ΥΠΑΑΤ, με την οποία καθορίστηκε το πλαίσιο εφαρμογής του Μ23, δεν προβλέπεται πουθενά στα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 5 τέτοιο φίλτρο πληρωμής
Επειδή τέτοια υποχρέωση δεν προκύπτει ούτε από την πρόσκληση υποβολής προτάσεων για το Μ23 της 10/06/25
Επειδή τέτοια υποχρέωση δεν προκύπτει:
- Ούτε από την πρώτη τροποποίηση της πρόσκλησης στις 12/06/2025
- Ούτε από την δεύτερη τροποποίηση της πρόσκλησης στις 13/06/25
- Ούτε και από την τρίτη τροποποίηση της πρόσκλησης στις 27/06/2025
Αντιθέτως,
Επειδή στην τρίτη τροποποίηση ρητά αναφέρεται ότι κάθε διοικητικός, διασταυρωτικός έλεγχος με τα υπόλοιπα συστήματα πραγματοποιείται και ολοκληρώνεται έως 30/06/25
Και κυρίως επειδή στις 30/10/2025 με απόφαση της Γ.Γ. Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών οι σημερινοί αποκλεισμένοι, ΚΡΙΘΗΚΑΝ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ
ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ με ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ και ΑΙΟΛΑ ΝΟΜΙΚΑ, ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ και ΤΕΧΝΙΚΑ κριτήρια να αποκλείονται ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ, πραγματικοί δικαιούχοι από μια εισοδηματική ενίσχυση αντισταθμίσματος απώλειας εισοδήματος από φυσικές καταστροφές του 2024.
Επειδή δεν νοείται το κράτος να αμφισβητεί τις δικές του πράξεις και να αυτοαναιρείται
Καλούμε τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ να προχωρήσει στην αποδέσμευση των Δικαιούχων του προγράμματος εφαρμόζοντας το Νόμο και μόνο.
ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ ΦΩΤΕΙΝΗ βουλευτής Σερρών ΝΔ
ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης ΝΔ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ βουλευτής Καβάλας ΝΔ
ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ βουλευτής Δράμας ΝΔ
ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ βουλευτής Καβάλας ΝΔ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ βουλευτής Χαλκιδικής ΝΔ
Συνάντηση για τα προβλήματα στις πληρωμές
Η ΕΘΕΑΣ απέστειλε συγκεντρωτικό έγγραφο στην ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, καταγράφοντας τα λάθη και τις δυσλειτουργίες που παρουσιάστηκαν στις πληρωμές της τρέχουσας περιόδου. Ζητά, επίσης, να πραγματοποιηθεί τεχνική συνάντηση με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, ώστε να αναζητηθούν άμεσα οι κατάλληλες λύσεις και διορθωτικές κινήσεις, προκειμένου οι αγρότες να μην χάνουν άδικα τις ενισχύσεις τους.
Η επιστολή αναφέρει τα εξής:
Μετά την επανέναρξη, από τις 30.11.2025, των πληρωμών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ- υπολοίπων ενισχύσεων του 2024 όσο και της νέας χρονιάς του 2025- σημαντικά προβλήματα έχουν ανακύψει.
Τα προβλήματα αυτά αφορούν λάθη ή παραλείψεις που δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά και δημιουργούν σοβαρή αβεβαιότητα στους δικαιούχους, λόγω της έλλειψης επαρκούς ενημέρωσης σχετικά με τον νέο τρόπο υπολογισμού των ενισχύσεων σε αυτές τις πληρωμές.
Για τον λόγο αυτό, η ΕΘΕΑΣ ζήτησε την 1η Δεκεμβρίου από τα μέλη της – τους Συνεταιρισμούς – να αποστείλουν τα προβλήματα που εντοπίζουν οι δικαιούχοι ενισχύσεων, δηλαδή οι παραγωγοί–μέλη τους, όπως και έγινε. Από την ομαδοποίηση των προβλημάτων που συγκεντρώθηκαν, προκύπτει μια σειρά σημαντικών ζητημάτων. Ενδεικτικά παραθέτουμε:
Μηδενική πληρωμή:
Υπάρχει μεγάλος αριθμός δικαιούχων με μηδενική πληρωμή για την οποία δεν προκύπτουν από την πρώτη ανάγνωση ευρήματα που να τη δικαιολογούν.
Προβλήματα με το monitoring:
α) Κοφτολίβαδα (πρώτο αρχείο monitoring).
β) Αγρανάπαυση (πρώτο αρχείο monitoring).
γ) Ετερογένεια (δεύτερο αρχείο monitoring).
δ) Μεγάλα προβλήματα λόγω monitoring, σε καλλιέργειες ψυχανθών και οσπρίων.
Εκτός πληρωμής:
α) Όσα ΑΦΜ είχαν πρόβλημα επιλεξιμότητας (τρίτο αρχείο monitoring).
β) Όλα τα ΑΦΜ που μεταβίβαζαν δικαιώματα.
γ) Όλα τα αγροτεμάχια χωρίς σωστό ΑΤΑΚ ή ΚΑΕΚ.
δ) Απόρριψη ολόκληρων αγροτεμαχίων στις περιπτώσεις που είχαν δηλωθεί με παραπάνω έκταση από την αναγραφόμενη του Ε9. Τα προβλήματα γ και δ θα επηρεάσουν και τις πληρωμές του Μέτρου 23.
Κατανομή βοσκοτόπων σε κτηνοτρόφους με βάση τη νέα Απόφαση:
α) Κατανεμήθηκε μόνο το 20 έως 70% του βοσκοτόπου που απαιτείται για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων τους σε αρκετούς κτηνοτρόφους, χωρίς να υπάρχει εξήγηση για τη μέθοδο και την σημαντικά υπολειπόμενη κατανομή που οδηγεί σε σημαντικές μειώσεις των ενισχύσεων.
β) Σημαντικός αριθμός κτηνοτρόφων ενώ έχουν παραγωγή και αγορά ζωοτροφών δεν έλαβαν κατανομή από τον νέο τρόπο κατανομής.
γ) Νέοι κτηνοτρόφοι που έλαβαν εθνικό απόθεμα τα τελευταία δύο χρόνια, δεν έλαβαν κατανομή και καμία ενίσχυση.
δ) Η Μειωμένη κατανομή βοσκοτόπων με περαιτέρω αρνητική επιρροή σε:
Πληρωμές Μέτρου 23
Βιολογικά
Αναδιανεμητική
Νέους Αγρότες ενταγμένους σε προγράμματα του ΠΑΑ
Δικαιούχους ενταγμένους σε Σχέδια Βελτίωσης
Αγροπεριβαλλοντικά:
α) Κομφούζιο: Ανεπαρκής και ελλιπής διασταύρωση μεταξύ των ΟΠΕΚΕΠΕ και ΓΕΩΤΕΕ για την εγκυρότητα των φακέλων με αποτέλεσμα να μην πληρωθούν οι παραγωγοί.
β) Αναστολή αδειών οργανισμών πιστοποίησης: Οι παραγωγοί που είναι ενταγμένοι στους συγκεκριμένους φορείς βρίσκονται σε κατάσταση δέσμευσης.
γ) Μη άνοιγμα εφαρμογής απεντάξεων και τροποποιήσεων βιολογικών: Η εφαρμογή δεν ενεργοποιήθηκε.
Ελλιπής λειτουργία της εφαρμογής διορθώσεων:
Από το νέο αρχείο που εστάλη σχετικά με το Σύστημα Παρακολούθησης Εκτάσεων και προκειμένου να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις, πρέπει να γίνουν βελτιώσεις. Για να είναι εφικτή η αλλαγή καλλιέργειας θα πρέπει να ξεκλειδώσουν και άλλα πεδία που αφορούν τα αγροτεμάχια που ελέγχονται, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που:
α) Έχουν αιτηθεί κάποιο οικολογικό σχήμα, το οποίο πλέον είναι μη συμβατό με τη σωστή καλλιέργεια και θα πρέπει να διορθωθεί ή να αφαιρεθεί.
β) Όταν υπάρχει μείωση έκτασης, δηλώνοντας τον κωδικό καλλιέργειας 99, πρέπει υποχρεωτικά να δηλωθεί ο λόγος μείωσης της έκτασης στα γενικά στοιχεία της αίτησης.
γ) Ενώ διορθώνεται η καλλιέργεια είναι απαραίτητη και η τροποποίηση της ομάδας παραγωγών.
Τρόπος υπολογισμού και επιβολής των ποινών- Αδυναμία πλήρους εικόνας από τους δικαιούχους:
Μία εβδομάδα μετά την πληρωμή της βασικής ενίσχυσης, δεν έχει καταχωρηθεί η πληρωμή στο σύστημα προκειμένου να υπάρχει σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα των προβλημάτων για τους δικαιούχους (εξατομίκευση). Κυριότερο πρόβλημα που έχει αναδειχθεί, είναι ο τρόπος υπολογισμού και επιβολής των ποινών ώστε να υπάρξουν και οι ανάλογες διαδικασίες υποβολής των ενστάσεων.
Με βάση τα παραπάνω, αλλά και τον πολύ περιορισμένο χρόνο μέχρι την επόμενη πληρωμής της εξόφλησης της βασικής ενίσχυσης, της Εξισωτικής Αποζημίωσης, της Αναδιανεμητικής καθώς και άλλων πληρωμών, ζητούμε άμεση συνάντηση του ΟΠΕΚΕΠΕ με τεχνικούς εμπειρογνώμονες της ΕΘΕΑΣ και των Συνεταιρισμών, προκειμένου να παρουσιαστούν αναλυτικά τα προβλήματα και να αναζητηθούν οι κατάλληλες θεραπείες, διορθώσεις και λύσεις των προβλημάτων ώστε να μην στερούνται άδικα τις πληρωμές οι αγρότες.
Εν αναμονή του ορισμού της τεχνικής συνάντησης, που μπορεί να διεξαχθεί και με τηλεδιάσκεψη, σε κάθε περίπτωση, βρισκόμαστε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε σας είναι αναγκαίο.