«Πρέπει και πότε να συμβληθώ με κάποια εταιρεία για τη συντήρηση του φωτοβολταϊκού σταθμού μου;».
Αυτό είναι το ερώτημα που θέτουν οι επενδυτές αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός φωτοβολταϊκού σταθμού (φ/σ). Αν και αποτελεί καίριο ζήτημα για την απρόσκοπτη λειτουργία του φ/σ και την προβλεπόμενη επιστροφή επί της επένδυσης (ROI), το θέμα της συντήρησης πολλές φορές υποβαθμίζεται και δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα των επενδυτών. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν πραγματοποιείται καν συντήρηση του φωτοβολταϊκού σταθμού παρά μόνον όταν προκληθούν βλάβες και φθορές, οδηγώντας σε σοβαρές και επιζήμιες συνέπειες για τον επενδυτή.
Στο άρθρο που διαβάζετε θα επεξηγηθούν οι βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη συντήρηση αλλά, κυρίως, θα αιτιολογηθεί η αξία της σύναψης συμβολαίου συντήρησης του φ/σ με σκοπό την προστασία του επενδυτή.
Είναι το ίδιο εγγύηση καλής λειτουργίας και συμβόλαιο συντήρησης;
Οι επενδυτές συχνά συγχέουν τις έννοιες «εγγύηση καλής λειτουργίας» και «συντήρηση». Η εγγύηση καλής λειτουργίας, η οποία συνήθως καλύπτει 2 έτη, είναι η υποχρέωση του κατασκευαστή να επιλύσει, χωρίς επιπλέον κόστος για τον επενδυτή, βλάβες που παρουσιάζονται κατά τη λειτουργία του φ/σ και οφείλονται σε αστοχίες υλικών και κακοτεχνίες κατά την κατασκευή. Εάν αυτά υπάρχουν θα εντοπιστούν και θα διορθωθούν εντός της πρώτης διετίας. Η συντήρηση από την άλλη, αποτελεί μία τελείως διαφορετική διαδικασία. Αφορά την παρακολούθηση και τον τακτικό έλεγχο των συστημάτων, τον εντοπισμό και την επιδιόρθωση βλαβών και, γενικότερα, τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας του σταθμού.
Είναι υποχρεωτικό το συμβόλαιο συντήρησης;
Ναι, προκειμένου ο επενδυτής να είναι προστατευμένος τόσο απέναντι στον ΔΕΔΔΗΕ όσο και απέναντι στην ασφαλιστική εταιρεία που θα επιλέξει. Συγκεκριμένα:
1. Είναι απαίτηση του ΔΕΔΔΗΕ να πραγματοποιείται ετήσιος έλεγχος και συντήρηση του υποσταθμού μέσης τάσης με υπογραφή κατάλληλα καταρτισμένου μηχανικού.
2. Όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες, για να καλύψουν τις ενδεχόμενες ζημίες που θα προκύψουν κατά τη λειτουργία του σταθμού, ζητούν, εκτός των άλλων, συμβόλαιο συντήρησης που θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά τόσο απομακρυσμένη παρακολούθηση (monitoring) όσο και δύο (2) προληπτικές συντηρήσεις ανά έτος.
Αρκεί γενικός δειγματοληπτικός έλεγχος ώστε να μειώσω το κόστος;
Ένας δειγματοληπτικός έλεγχος μπορεί, φαινομενικά, να συνεπάγεται χαμηλότερο κόστος από ό, τι ένας λεπτομερής. Μακροπρόθεσμα, όμως, το συνολικό κόστος ελέγχου και επισκευής θα αποβεί κατά πολύ μεγαλύτερο. Ας αναλογιστούμε ότι η επένδυση σε φωτοβολταϊκό σταθμό πρέπει να αποδίδει για τουλάχιστον 20 έτη, όσο δηλαδή διαρκεί η σύμβαση αγοροπωλησίας με τον διαχειριστή ΑΠΕ & εγγυήσεων προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ). Για να γίνει αυτό, πρέπει λοιπόν να ακολουθείται πιστά το πρόγραμμα συντήρησης, καθώς ο εξοπλισμός βρίσκεται διαρκώς εκτεθειμένος στις καιρικές συνθήκες για 20 χρόνια. Άρα, ο λεπτομερής προληπτικός έλεγχος κρίνεται αναγκαίος και συμφερότερος σε σχέση με τον γενικό δειγματοληπτικό έλεγχο προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του φ/σ και, συνεπώς, η βέλτιστη απόδοση της επένδυσης.
Τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα συμβόλαιο συντήρησης;
Το πρόγραμμα συντήρησης αποτελεί και συμφωνία μεταξύ του επενδυτή και της εταιρείας συντήρησης. Υπάρχουν, όμως, κάποιες βασικές υπηρεσίες που αφορούν τη συντήρηση και οι οποίες καλό είναι να περιγράφονται σε όλα τα συμβόλαια συντήρησης προκειμένου να εκτελούνται κατάλληλα. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Απομακρυσμένη Παρακολούθηση (monitoring): Εκτός από τον ίδιο τον επενδυτή, είναι σημαντικό η λειτουργία του σταθμού να παρακολουθείται από την εταιρεία συντήρησης καθώς διαθέτει κατάλληλο εξοπλισμό και προσωπικό ώστε να εντοπίζει άμεσα τυχόν δυσλειτουργίες, αλλά, κυρίως, να αναλαμβάνει την ευθύνη της παρακολούθησης, της έγκαιρης διάγνωσης και, κυρίως, της άμεσης επέμβασης, προστατεύοντας έτσι τα συμφέροντα του επενδυτή.
- Διενέργεια 2 προληπτικών συντηρήσεων ανά έτος: Σε αυτές περιλαμβάνονται ο εξονυχιστικός έλεγχος όλου του εξοπλισμού, οι μετρήσεις των καλωδίων, των γειώσεων και της απόδοσης του σταθμού, η θερμογράφηση των πανέλων για τη μέτρηση της απόδοσης του κάθε πανέλου, και η επιδιόρθωση μικροπροβλημάτων που τυχόν εντοπιστούν.
- Έκτακτες επισκέψεις συνεργείου: Είναι σημαντικό σε ένα συμβόλαιο συντήρησης να περιγράφεται ο χρόνος απόκρισης που απαιτείται σε περίπτωση έκτακτης βλάβης, προκειμένου το συνεργείο της εταιρείας να μεταβεί στο Σταθμό για την επισκευή της βλάβης.
- Επιπλέον υπηρεσίες: Σε αυτές μπορεί να περιλαμβάνονται η κοπή των χόρτων, πλύσιμο κ.λπ.
Ποιον συνεργάτη να επιλέξω;
Η επιλογή του κατάλληλου συνεργάτη είναι το βασικό βήμα προκειμένου να εξασφαλίσετε βέλτιστη απόδοση της επένδυσής σας (διαβάστε το σχετικό άρθρο πατώντας εδώ). Διαθέτοντας ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών σε όλη την Ελλάδα και παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες συντήρησης φωτοβολταϊκών σταθμών, η Ether, μέλος του Ομίλου Intracom Telecom, εξασφαλίζει την άρτια μελέτη και κατασκευή φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων. Το δίκτυο των συνεργατών βοηθά, εκτός από το κομμάτι της προληπτικής συντήρησης, κυρίως στην άμεση επέμβαση, εντός ακόμα και μόλις 4 ωρών, σε περίπτωση έκτακτης βλάβης. Πολύ σημαντικό στοιχείο, όμως, αποτελεί το γεγονός ότι η Ether, ως μέλος του τεχνολογικού Ομίλου Intracom Telecom, διαθέτει ήδη άρτια εξοπλισμένο τμήμα παρακολούθησης (monitoring) εγκαταστάσεων το οποίο λειτουργεί 24x7, δηλαδή 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες το χρόνο! Η εμπειρία και η αποδεδειγμένη υπευθυνότητα της εταιρείας μας εγγυώνται την ορθή εκτέλεση των συμβολαίων συντήρησης σεβόμενοι την επένδυσή σας και διασφαλίζοντας τη βέλτιστη αξιοποίησή της προς όφελος σας. Δημιουργήστε και εσείς το δικό σας φωτοβολταϊκό πάρκο και αποκτήστε εγγυημένο εισόδημα. Μάθετε περισσότερα πατώντας εδώ.
