O κ. Αθανάσιος Μιχαηλίδης, εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Theodoridis Tires μιλάει στον ΑγροΤύπο για τα ελαστικά των τρακτέρ και υπόλοιπων παρελκόμενων.
Αναφέρεται σε όλες τις νέες τάσεις και τεχνολογίες, στην καταναλωτική «συμπεριφορά» των αγροτών και στις προτιμήσεις τους, ενώ δίνει διάφορες συμβουλές για ορθή χρήση και συντήρηση, ούτως ώστε να αποφεύγονται φθορές.
Κε Μιχαηλίδη, τα ελαστικά των γεωργικών ελκυστήρων, αλλά και των υπόλοιπων παρελκομένων είναι υψίστης σημασίας, καθώς από αυτά εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό οι αποδόσεις των μηχανημάτων στο χωράφι. Κάθε πότε απαιτείται να αλλάζει ελαστικά ο αγρότης στο τρακτέρ και τι τελικά γίνεται στην πράξη;
Στην περίπτωση των γεωργικών μηχανημάτων με βασικό τα τρακτέρ και κατά δεύτερο λόγο ψεκαστικών, καρουλιών, κομπίνων κ.λπ., δεν ισχύουν όσα γνωρίζουμε για τα ελαστικά των επιβατικών οχημάτων, όπου η αλλαγή γίνεται με βάση τον αριθμό των χιλιομέτρων που έχουν διανύσει ή την πολυετία. Στα ελαστικά των τρακτέρ η αλλαγή γίνεται κατά βάση με κριτήρια πιο πολύ εμπειρικά. Δηλαδή, ο χρήστης του τρακτέρ, ο αγρότης, βλέπει οπτικά τυχόν φθορά που έχει υποστεί το ελαστικό που φοράει και αναλόγως πορεύεται. Κάποιοι παραγωγοί μπορεί να μετρούν εμπειρικά και τις ώρες που έχει δουλέψει το τρακτέρ με το συγκεκριμένο ελαστικό. Ένα κριτήριο, επίσης, σημαντικό είναι η ελκτική δυνατότητα του ελαστικού, που όσο πιο παλιό είναι και φθαρμένο, αυτή ελλατώνεται, με αποτέλεσμα ο οδηγός να βλέπει και διαφορά στην απόδοση. Όλα αυτά ισχύουν για τα μεγάλα τρακτέρ που δουλεύουν στα αροτραία, αλλά και στα μικρότερα, π.χ. τα δενδροκομικά. Πρέπει να σημειώσουμε πως στην περίπτωση των κομπίνων, που είναι πολύ πιο μεγάλα σε βάρος από τα τρακτέρ και ογκώδη μηχανήματα και αποθηκεύονται και σε αυτά τα προϊόντα στα αμπάρια τους, με αποτέλεσμα να αυξάνει έτι περαιτέρω το βάρος τους, η φθορά των ελαστικών είναι πολύ πιο γρήγορη και πολύ πιο εύκολη. Τέλος, από το τι απαιτείται μέχρι το τι γίνεται τελικά στην πράξη υπάρχει διαφορά. Δηλαδή, ο Έλληνας αγρότης αλλάζει ελαστικά όταν βλέπει με τα μάτια του ότι έχουν φθαρεί. Πιο γρήγορα απαιτείται να αλλάξει ελαστικά ο παραγωγός με αροτραία που έχει συνήθως μεγάλο τρακτέρ, ενώ όσοι έχουν δέντρα, αλλάζουν πιο αργά ελαστικά, καθώς οι φθορές είναι και μικρότερες. Μεγάλο πρόβλημα με φθορές αντιμετωπίζουν όσοι μπαίνουν στο χωράφι να δουλέψουν σε υπολλείμματα βάμβακος και καλαμποκιού, τα οποία είναι σκληρά και κόβουν.
Ο Έλληνας αγρότης με ποιά κριτήρια επιλέγει τελικά να αγοράσει ελαστικά για τα μηχανήματά του και από πού ενημερώνεται σχετικά;
Ο Έλληνας αγρότης επιλέγει ελαστικά για το τρακτέρ του, αλλά και τα υπόλοιπα μηχανήματά του, με βάση τις πληροφορίες που έχει από άλλους παραγωγούς, που τυχόν τα έχουν δοκιμάσει. Δηλαδή, αυτό που μετράει περισσότερο στην επιλογή του είναι η... κοινή γνώμη θα έλεγα και το αποτέλεσμα και η δοκιμασία στην πράξη. Αυτό σημαίνει ότι μετράει πολύ η φήμη και η πώληση για μας έρχεται από στόμα σε στόμα. Καθοριστικό ρόλο στο τι ελαστικό θα επιλέξει είναι το είδος καλλιέργειας που κάνει και φυσικά ο τζίρος που έχει. Σημειωτέον ότι στα ελαστικά που πουλάμε δίνουμε εγγύση από 5-10 χρόνια.
Τι πρέπει να προσέχει ο παραγωγός κατά τη χρήση των ελαστικών και τι σε σχέση με τα πέλματα;
Πρέπει να προσέχει ότι η φθορά των ελαστικών ενός τρακτέρ έχει να κάνει με την απόδοση και την ιπποδύναμη. Όσο μεγαλύτερο είναι ένα τρακτέρ και όσο μεγαλύτερη ιπποδύναμη έχει, τόσο περισσότερο «βασανίζεται» το ελαστικό και τόσο γρηγορότερα έρχεται η φθορά. Παλιότερα, τα ελαστικά ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα για κίνηση στο χώμα. Τώρα, οι τεχνολογίες έχουν βελτιωθεί και χρησιμοποιούνται καλύτερα υλικά, ώστε να υπάρχει αυξημένη αντοχή. Αυτό έχει να κάνει και με το γεγονός ότι σιγά-σιγά οι ανάγκες του αγρότη μεταβάλλονται. Δηλαδή, έχουν τα τελευταία χρόνια αυξηθεί οι περιπτώσεις παραγωγών που χρησιμοποιούν το τρακτέρ τους από το χωράφι για τη μεταφορά των αγροτικών τους προϊόντων. Άρα, οι κατασκευαστές προσπαθούν να βγάλουν προϊόντα, που να συνδυάζουν την απόδοση-αντοχή τόσο στο χωράφι όσο και σε άλλα εδάφη. Πάντως τα πέλματα είναι συγκεκριμένα. Μια από τις προτάσεις μας σε ελαστικά είναι τα Agrolox radial tractor tyre. Έχουν αυξημένη πρόσφυση, τόσο στο χώμα, όσο και στο δρόμο με ανανεωμένο σχεδιασμό, παρέχοντας προστασία από χτυπήματα και ραγίσματα χάρη στο αυξημένο μπλοκ προεξοχής, αυξημένη παραγωγικότητα με ειδικό σχεδιασμό πέλματος, άνετη οδήγηση τόσο στο χωράφι όσο και στο δρόμο, υψηλή αντοχή σε τρυπήματα και σκισίματα χάρη στο σχεδιασμό τριπλών στρώσεων στη δομή τους και ευέλικτη δομή στα πλευρικά τοιχώματα.

Ποιος είναι ο ρόλος της πίεσης στη συμπεριφορά των ελαστικών και στη φθορά τους;
Οι αγρότες πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην πίεση των ελαστικών τους. Η χαμηλή πίεση στα ελαστικά ευνοεί την εμφάνιση προβλημάτων και κυρίως ραγισμάτων στα πλάγια, που είναι και πιο ευαίσθητα. Υπάρχουν περιπτώσεις που το πέλμα του ελαστικού είναι σε καλή κατάσταση, αλλά έχουν φαγωθεί τα πλάγια και χρειάζεται αλλαγή.
Τι πρέπει να κάνουν οι αγρότες για να διατηρούν σε καλή κατάσταση τα ελαστικά τους, όταν το τρακτέρ δεν δουλεύει στο χωράφι;
Το βασικό, που πρέπει να προσέχουν είναι να μην είναι εκτεθειμένα στον ήλιο, που προκαλεί φθορά, ξηραίνει το ελαστικό και κάνει ραγίσματα. Επίσης, να μην είναι κοντά σε κάποιο μηχάνημα παραγωγής αέρα, σε υγρά καύσιμα και σε λάδια. Καλό είναι οι παραγωγοί να τακάρουν το μηχάνημα, δηλαδή να ανασηκώνουν από το έδαφος το τρακτέρ ώστε να μην ακουμπάνε τα ελαστικά κάτω και φθείρονται.
Πείτε μας λίγα λόγια για την αγορά γενικότερα...
Δεν υπάρχει σαφής εκτίμηση για το τζίρο που γίνεται στη χώρα μας. Κύριες χώρες κατασκευής είναι καταρχήν οι Τουρκία, Ινδία, Τσεχία και δευτερευόντως οι Πορτογαλία και Κίνα.




































