Διυλίζοντας τον κώνωπα (πραγματικοί / ειλικρινείς αιγοπροβατρόφοι) και καταπίνοντας την κάμηλο (ανύπαρκτοι / αναληθείς αιγοπροβατοτρόφοι). Με την συγκεκριμένη ΚΥΑ βάζουμε αυστηρά κριτήρια για την κατανομή βοσκοτόπων στους πραγματικούς κτηνοτρόφους αλλά δεν μπαίνουν για τους ανύπαρκτους.
Η νέα τροποποιητική ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) για την «εικονική» κατανομή των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας (τεχνική λύση) για το έτος 2025 άργησε πολύ, αλλά «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν», καθώς παρά τις υποσχέσεις ότι θα διορθώσει τα κακώς κείμενα, στην πραγματικότητα θα κατανείμει δημόσιους βοσκοτόπους στα περισσότερα από τα ανύπαρκτα αιγοπρόβατα που έχουν δηλωθεί στην Κρήτη από πραγματικούς ή ανύπαρκτους κτηνοτρόφους και μάλιστα μπορεί να τους κατανείμει και βοσκοτόπια εκτός Κρήτης!!! Η υπογραφή και δημοσιοποίηση αυτής της ΚΥΑ αποδεικνύει ότι κάποιοι στην Κυβέρνηση είναι κυριολεκτικά αμετανόητοι…
Το πρόβλημα με τη διασπάθιση των ευρωπαϊκών οικονομικών ενισχύσεων των βοσκοτόπων και με τις αναληθείς δηλώσεις αιγοπροβάτων στην Κρήτη, το γνώριζαν στην Κυβέρνηση πολύ πριν το δελτίο τύπου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας της 20ης Μαΐου 2025, αλλά έστω και τότε, εάν είχαν την θέληση, θα μπορούσαν να προσλάβουν άμεσα 200 γεωτεχνικούς με εξάμηνη σύμβαση ορισμένου χρόνου και θα είχαν μέχρι σήμερα καταμετρήσει το σύνολο των αιγοπροβάτων της Κρήτης, καθώς εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα, όπως έχει ήδη αποδειχθεί στην από 15-10-2025 ανοιχτή μου επιστολή προς τον Πρωθυπουργό. Επίσης, το πρόβλημα αυτό δεν θα είχε καν δημιουργηθεί εάν το 2019, όταν όλα ήταν έτοιμα, και νομοθετικά και χρηματοδοτικά, δημοπρατούνταν κεντρικά από την Κυβέρνηση η εκπόνηση των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης ώστε να λυθεί οριστικά το ζήτημα των βοσκοτόπων με την πραγματική επταετή μίσθωση των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους και να σταματήσει η Ελληνική πρωτοτυπία της εικονικής κατανομής τους. Τίποτε, όμως από αυτά δεν έπραξε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη γιατί «όποιος δεν θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει»… Τέλος, η χρησιμοποίηση της σύγκρισης της παραγωγικότητας σε γάλα των αιγοπροβατοτροφικών εκμεταλλεύσεων της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας στην ανοιχτή μου επιστολή προς τον Πρωθυπουργό ήταν αποτελεσματική για να αποδείξει τις αναληθείς δηλώσεις αιγοπροβάτων στην Κρήτη συνολικά και σε τοπικό γεωγραφικό επίπεδο, ενώ δεν είναι κατάλληλη για τον ακριβή καθορισμό αιγοπροβάτων σε μία μόνο κτηνοτροφική εκμετάλλευση.
Ας δούμε, όμως, τα σημαντικότερα από τα προβληματικά σημεία της νέας ΚΥΑ:
1. Στο άρθρο 4, παρ. 2 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) αναφέρεται η προμήθεια ή ιδιο-καλλιέργεια ζωοτροφών ως παραγωγική δραστηριότητα μιας αιγοπροβατοτροφικής εκμετάλλευσης, ενώ στην πραγματικότητα οι ζωοτροφές αποτελούν εισροές της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και όχι παραγωγικές εκροές, συνεπώς η αγορά ή η καλλιέργεια ζωοτροφών δεν αποδεικνύει ότι υπάρχει μία ενεργή αιγοπροβατοτροφική εκμετάλλευση που παράγει προϊόντα. Αυτή η σκόπιμη παρερμηνεία χρησιμοποιείται αργότερα σε ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία της ΚΥΑ στο άρθρο 6, παρ. 20.
2. Στο άρθρο 4, παρ. 2 και 3 της ανωτέρω ΚΥΑ με τη φράση «ή και μεμονωμένα» δίνεται η δυνατότητα να τεκμηριώνεται η πραγματική παραγωγική δραστηριότητα της εκμετάλλευσης μόνο με τον αριθμό των δηλουμένων αιγοπροβάτων στο Μητρώο της Εκμετάλλευσης, όπως γίνονταν μέχρι τώρα…
3. Στο άρθρο 4, παρ. 4 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) «διυλίζεται ο κώνωπας», δηλαδή οι πραγματικοί / ειλικρινείς αιγοπροβατοτρόφοι. Σύμφωνα με την ΚΥΑ 838/51008/2019 (ΦΕΚ Β' 964) «Μέτρα ελέγχου της αγοράς του γάλακτος» όλοι οι παραγωγοί πρόβειου και γίδινου γάλακτος υποχρεούνται να λάβουν ηλεκτρονικό κωδικό έγκρισης από τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και να υποβάλλουν στην εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ τριμηνιαίες δηλώσεις παραδόσεων γάλακτος, ακόμη και εάν μεταποιούν οι ίδιοι το σύνολο ή/και μέρος του γάλακτος της κτηνοτροφικής τους εκμετάλλευσης και από αυτές τις δηλώσεις παράδοσης γάλακτος τους υπολογίζεται και η συνδεδεμένη ενίσχυση στον τομέα πρόβειου και αίγειου κρέατος (δηλαδή πέραν του ότι οι δηλώσεις τους ελέγχονται, τους συμφέρει και να δηλώσουν την παραγωγή του γάλακτος για να επιδοτηθούν). Επίσης, σύμφωνα με την ΚΥΑ 1384/41923/2018 (ΦΕΚ Β΄ 1127) στην εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ καταγράφονται μετά από 5 ημερολογιακές ημέρες τα στοιχεία του βιβλίου σφαγών των Σφαγείων της χώρας. Από την εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, σύμφωνα με τη νέα ΚΥΑ αντλούνται τα στοιχεία των κτηνοτρόφων και με αυστηρά και ακριβή κριτήρια τεκμαίρεται ο αριθμός των αιγοπροβάτων στα οποία θα κατανεμηθούν οι βοσκότοποι. Μάλιστα, δεν υπάρχει πρόνοια για τη διατήρηση ενός ποσοστού αμνοεριφίων για την ηλικιακή ανανέωση των υπέργηρων ζώων ή για μία πιθανή αύξηση του κοπαδιού. Επίσης, εάν κάποιες εκμεταλλεύσεις είχαν για διάφορους λόγους (ασθένειες, έλλειψη εργατικών χεριών, κόστος ζωοτροφών κ.α.) μια κακή παραγωγική χρονιά, είτε σε γάλα, είτε σε σφάγια, θα υποστούν αδικαιολόγητα μία τεκμαρτή μείωση του επιλέξιμου ζωικού κεφαλαίου και των κατανεμηθέντων βοσκοτόπων. Από την άλλη μεριά, μία δυναμική γαλακτοπαραγωγική μονάδα με μέση απόδοση γάλακτος άνω των 100 κιλών ανά θηλυκό το έτος μπορεί να τεκμαίρει περισσότερα ζώα από όσα διαθέτει πραγματικά και αυτά να υπολογισθούν στην κατανομή βοσκοτόπων εάν έχει κάνει και αντίστοιχα αναληθή δήλωση στο Μητρώο της Εκμετάλλευσης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κτηνιατρικής του Υπ.Α.Α.Τ. (Κτηνιατρική Βάση Δεδομένων).
4. Στο άρθρο 4, παρ. 5 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) «καταπίνεται η κάμηλος», δηλαδή οι ανύπαρκτοι / αναληθείς αιγοπροβατοτρόφοι, καθώς δίνεται ο υπολογισμός των αιγοπροβάτων «για τους κτηνοτρόφους που δεν δραστηριοποιούνται στους τομείς γάλακτος ή σφαγής»!!! Για να γίνει αντιληπτό ότι με τις πρωτόγνωρες και πονηρές ρυθμίσεις αυτής της παραγράφου θα κατανεμηθούν δημόσιοι βοσκότοποι στα ανύπαρκτα / αναληθή αιγοπρόβατα της Κρήτης ή και όπου αλλού, επισημαίνεται ότι:
i. Στην Ελλάδα οι κύριες παραγωγικές κατευθύνσεις της αιγοπροβατοτροφίας είναι το γάλα και το κρέας, πάρα πολύ σπάνια (σε επίπεδο μίας ή ελάχιστων μονάδων ανά Περιφερειακή Ενότητα) υπάρχει η αναπαραγωγή βελτιωμένων ζώων για πώληση, ενώ το μαλλί είναι συμπληρωματική παραγωγή πολύ μικρής αξίας που κάποιες φορές πετιέται.
ii. Στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κτηνιατρικής του Υπ.Α.Α.Τ. (Κτηνιατρική Βάση Δεδομένων) δίνεται η δυνατότητα της δήλωσης μιας αιγοπροβατοτροφικής εκμετάλλευσης ως κατεύθυνσης γαλακτοπαραγωγικής ή κρεοπαραγωγικής ή μικτής ή αναπαραγωγικής ή ειδικού σκοπού. Σύμφωνα με τα στατιστικά που δίνει το Ο.Π.Σ.Κ. στη συντριπτική πλειοψηφία των Περιφερειακών Ενοτήτων (και σε όλη την Κρήτη) το 97 % περίπου των εκμεταλλεύσεων έχει δηλωθεί ως μικτής κατεύθυνσης (και συνεπώς θα έπρεπε να υπάγεται στις ρυθμίσεις της προηγούμενης παραγράφου 4 του άρθρου 4 της εν λόγω ΚΥΑ), στους νομούς Λάρισας, Λέσβου και Θεσσαλονίκης υπάρχει και σημαντικό ποσοστό αποκλειστικής γαλακτοπαραγωγικής κατεύθυνσης, σε ελάχιστες Π.Ε. υπάρχουν μία ή λίγες μονάδες αναπαραγωγικής κατεύθυνσης και εκλείπουν οι μονάδες ειδικού σκοπού.
iii. Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι οι αιγοπροβατοτροφικές εκμεταλλεύσεις που υπάγονται στην κατηγορία του άρθρου 4, παρ. 5 της ΚΥΑ είναι τόσο λίγες που θα έπρεπε να διενεργηθεί επιτόπιος έλεγχος για την καταμέτρηση του ζωικού τους κεφαλαίου. Παρά ταύτα υπάρχει ένα αριθμός, συνήθως μικρών εκμεταλλεύσεων (πιθανώς κάτω και των 3 Μονάδων Μεγάλων Ζώων που είναι το όριο για την κατανομή των βοσκοτόπων) που είναι δηλωμένες ως μικτής κατεύθυνσης, αλλά δεν έχουν δηλώσεις στην εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Σε αυτό το σημείο, όμως υπάρχει μια μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας. Στον συνημμένο σχετικό πίνακα καταγράφεται ότι στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήταν ενεργές στο Ο.Π.Σ.Κ. του Υπ.Α.Α.Τ. την 1/1/2025 5.519 εκμεταλλεύσεις αιγοπροβάτων εκ των οποίων καταγράφηκαν στην εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ για παραγωγή γάλακτος κατά το ημερολογιακό έτος 2024 οι 4.337, δηλαδή ποσοστό 79 %. Αντίστοιχα, στην Περιφέρεια Κρήτης, ήταν ενεργές στο Ο.Π.Σ.Κ. του Υπ.Α.Α.Τ. την 1/1/2025 28.032 εκμεταλλεύσεις αιγοπροβάτων εκ των οποίων καταγράφηκαν στην εφαρμογή ΑΡΤΕΜΙΣ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ για παραγωγή γάλακτος κατά το ημερολογιακό έτος 2024 οι 10.930, δηλαδή ποσοστό μόλις 39 %, το οποίο μάλιστα πέφτει στο πρωτοφανές 21 % για την Π.Ε. Χανίων.
iv. Συνεπώς, αυτή η 5η παράγραφος του άρθρου 4 της ΚΥΑ δημιουργήθηκε για την πλειοψηφία των κτηνοτροφικών μονάδων της Κρήτης, οι περισσότερες, όμως, μονάδες αυτής της κατηγορίας (χωρίς δήλωση παραγωγικών στοιχείων) είναι πιθανώς ανύπαρκτες ή με αναληθή αριθμό ζωικού κεφαλαίου (υπενθυμίζω ότι οι 14.592 αιγοπροβατοτροφικές εκμεταλλεύσεις στην Κρήτη την 1/1/2018 έγιναν 28.032 την 1/1/2025).
v. Η μέθοδος τεκμαρτού υπολογισμού του ζωικού κεφαλαίου αυτής της κατηγορίας των εκμεταλλεύσεων είναι πρωτοφανής, αγνώστου και αμφιβόλου προέλευσης, ανακριβής, αναξιόπιστη, αντιγεωτεχνική και απαράδεκτη για τους παρακάτω λόγους:
1) Συγκρίνει το δηλωθέν εισόδημα του εντύπου Ε1 προς την αξία των δικαιωμάτων βασικής εισοδηματικής στήριξης περιφέρειας βοσκοτόπων μεταξύ του κάθε κτηνοτρόφου και του συνόλου της Περιφερειακής Ενότητας. Στο εισόδημα, όμως του εντύπου Ε1 υπολογίζονται και άλλες πιθανές αγροτικές και μη δραστηριότητες, όπως ακριβώς καταγράφονται ως ΚΑΔ στο παράρτημα της ΚΥΑ (πχ. καλλιέργεια σιτηρών, ελιάς, φρούτων, λαχανικών, μελιού, αυγών, χονδρικό και λιανικό εμπόριο μεταποιημένων προϊόντων κλπ) και μπορεί να υπολογίζεται πέραν της βασικής ενίσχυσης και μέρος των συνδεδεμένων ενισχύσεων ή των οικολογικών σχημάτων, οικονομικές ενισχύσεις προηγουμένων ετών κλπ. Αυτή η απαράδεκτη και σκόπιμη γενικοποίηση της πηγής του εισοδήματος είναι αναμενόμενη καθώς οι συγκεκριμένοι αιγοπροβατοτρόφοι εάν δεν παράγουν αιγοπρόβειο γάλα ή κρέας δεν θα έχουν δηλωμένο κάποιο άλλο τιμολόγιο παραγωγής εκτός από τους ελάχιστους της αναπαραγωγικής κατεύθυνσης.
2) Χρησιμοποιείται χωρίς εμφανή λόγο ένα σύνθετο κλάσμα που αντιστρέφει τις έννοιες της σύγκρισης μεταξύ του εισοδήματος του Ε1 και της αξίας των βοσκοτοπικών δικαιωμάτων.
3) Σύμφωνα με το μαθηματικό τύπο, εάν έχει ένας κτηνοτρόφος μεγαλύτερη αναλογία εισοδήματος Ε1 από την αξία των βοσκοτοπικών δικαιωμάτων του σε σχέση με την αντίστοιχη αναλογία του συνόλου της Περιφερειακής Ενότητας, π.χ. λόγω του ότι έχει επιπλέον έναν ελαιώνα ή άλλες δραστηριότητες, η νέα ΚΥΑ δέχεται ως αληθές το δηλωμένο ζωικό του κεφάλαιο και ας μην παράγει τίποτα στον τομέα της αιγοπροβατοτροφίας!!!
4) Αλλά και στην αντίθετη περίπτωση δεν αποκλείεται από το σύστημα ο κτηνοτρόφος, απλώς μειώνονται τα δηλωμένα (πιθανώς ανύπαρκτα ζώα του) κατά το λόγο της αναλογίας μεταξύ του κτηνοτρόφου και της Περιφερειακής Ενότητας!!!
5) Και όλες οι συγκρίσεις γίνονται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας για να μη διαταραχθούν οι ισορροπίες μέσα στο Ρέθυμνο ή στο Ηράκλειο ή στα Χανιά…
6) Ο μόνος τρόπος για να μην υπολογιστούν αιγοπρόβατα για κατανομή βοσκοτόπων στην νέα ΚΥΑ είναι να μην δηλώσει κάποιος ούτε καν την εισπραχθείσα βασική ενίσχυση ή άλλο αγροτικό εισόδημα, αλλά πάλι ο μαθηματικός τύπος δεν είναι κατάλληλος γιατί δεν υπάρχει κλάσμα με παρονομαστή το μηδέν…
vi. Συμπερασματικά, με την 5η παράγραφο του 4ου άρθρου της ΚΥΑ διαιωνίζεται εν πολλοίς η κατανομή των δημόσιων βοσκοτόπων σε πιθανώς ανύπαρκτα ζώα ή κοπάδια (όπως κατέγραφε το δελτίο τύπου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας της 20ης Μαΐου 2025), ιδίως στην Κρήτη και διαψεύδονται οι καλές προθέσεις των δελτίων τύπου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων…
5. Στο άρθρο 5 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) καταργούνται πλέον οι εννιά Χωρικές Ενότητες. Στην 3η παράγραφο του άρθρου 5, όμως, η μέση αναλογία κατανομής βοσκοτόπων της χώρας υπολογίζεται με βάση τα δηλωμένα ζώα στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του προηγούμενου έτους (2024) και συνεπώς, υπεισέρχεται στον υπολογισμό και το τεράστιο αναληθές ζωικό κεφάλαιο αιγοπροβάτων της Κρήτης αυξάνοντας τεχνητά την πυκνότητα βόσκησης και μειώνοντας την αναλογούσα έκταση κατανεμηθέντος βοσκότοπου ανά προσδιορισθείσα Μονάδα Μεγάλου Ζώου, ακόμη και σε όσους κτηνοτρόφους θα λάβουν για πρώτη φορά το 2025 βοσκοτοπικά δικαιώματα από το Εθνικό Απόθεμα.
6. Στο άρθρο 6 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) καθορίζεται το κριτήριο της ομορότητας για τις Περιφερειακές Ενότητες, ενώ για την Κρήτη το όριο καθορίζεται στο σύνολο του νησιού. Τίθενται με ασάφεια και κριτήρια παραγωγικότητας για την κατανομή βοσκοτόπων εκτός της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία βρίσκεται η σταβλική εγκατάσταση. Υπάρχει, όμως, η παράγραφος 20 του άρθρου 6 της νέας ΚΥΑ, η οποία ανοίγει την κερκόπορτα, για να δοθούν βοσκότοποι σε όλη την Ελλάδα ανεξαρτήτως κριτηρίων ομορότητας, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την παράγραφο 8 και τον ειδικό πίνακα υπολοίπου στις Π.Ε. που έχουν διαθέσιμους επιλέξιμους βοσκότοπους. Επί λέξει το κείμενο της 20ης παραγράφου: «Σε περίπτωση που, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας κατανομής των βοσκοτόπων που διενεργείται σύμφωνα με την παρούσα, δεν προκύπτει επάρκεια βοσκοτόπων προς διάθεση για το σύνολο των επιλέξιμων κτηνοτρόφων σε μια περιφερειακή ενότητα, πραγματοποιείται συμπληρωματική καταβολή στη συγκεκριμένη Περιφεριακή Ενότητα, λαμβάνοντας υπόψη το ευμενέστερο από τα τρία (3) παρακάτω στοιχεία: παραδόσεις γάλακτος, παραδόσεις κρέατος ή αγορά ζωοτροφών, όπως αυτά προκύπτουν από τα στοιχεία της πληροφοριακής βάσης του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ «ΑΡΤΕΜΙΣ» ή από στοιχεία οικονομικών συναλλαγών από το myDATA, με σκοπό την ισότιμη μεταχείριση των κτηνοτρόφων στο σύνολο της χώρας και τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού με βάση τα παραπάνω τεκμήρια παραγωγής γάλακτος ή κρέατος ή αγοράς ζωοτροφών». Με λίγα λόγια, ένας ανύπαρκτος κτηνοτρόφος με ψευδή δήλωση ζωικού κεφαλαίου από την Κρήτη, εφόσον δηλώνει στο Ε1 τη βασική του ενίσχυση ή και κάποια άλλη αγροτική δραστηριότητα και αγοράσει και καλαμπόκι ως ζωοτροφή, θα μπορεί να δεσμεύσει βοσκοτόπια σε οποιαδήποτε Περιφερειακή Ενότητα της Ηπειρωτικής Ελλάδας, στο πνεύμα της δήθεν ισότιμης μεταχείρισης, και να συνεχίσει να επιδοτείται, ενώ κανονικά έπρεπε να ελεγχθεί το δήθεν ζωικό του κεφάλαιο, να επιστρέψει τα χρήματα που πήρε και να δικαστεί για τις ψευδείς δηλώσεις και για την παράνομη είσπραξη δημόσιου χρήματος…
7. Η χρήση της οικονομικής ενίσχυσης του βοσκότοπου σε καλή γεωργική κατάσταση (μη παραγωγικού) σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, όπου οι ιδιωτικοί βοσκότοποι είναι περίπου μόλις το 10 % της συνολικής έκτασης των βοσκοτόπων έπρεπε ήδη να έχει καταργηθεί, καθώς αποδείχθηκε, τόσο από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, όσο και από τις Ελληνικές Αρχές, ότι υπήρξε εκτεταμένη κατάχρηση της δυνατότητας αυτής με επίκληση πλαστογραφημένων παραστατικών κατοχής σε δημόσια αδήλωτη γη. Μέχρι στιγμής στη δημοσιότητα έχουν έρθει περίπου 1.100 υποθέσεις απάτης που έχουν εντοπιστεί από ένα σύνολο 12.259 δικαιούχων οι οποίοι δήλωσαν βοσκοτόπια σε καλή γεωργική κατάσταση (σε όλη την Ελλάδα) το 2024, η έρευνα, όμως, συνεχίζεται. Η πρόβλεψη της τροποποίησης της προγενέστερης ΚΥΑ το 2021 (ΚΥΑ 1217/264725 – ΦΕΚ Β΄ 4584/5-10-2021) ότι οι ιδιωτικές εκτάσεις που δηλώθηκαν κατά το χρόνο απόκτησης των δικαιωμάτων βοσκότοπου εξαιρούνται από την κατ’ έτος απαίτηση κατανομής δημόσιου βοσκοτόπου, παρότι νοθεύτηκε με την επόμενη τροποποίηση του 2022 (ΚΥΑ 1485/391112 – ΦΕΚ Β΄ 6647/22-12-2022), έπρεπε να παραμείνει χωρίς εξαιρέσεις, αλλά δυστυχώς στο άρθρο 6, παρ. 16 της νέας ΚΥΑ εξαλείφθηκε αναιτιολόγητα και αυτή η ασφαλιστική δικλείδα…
8. Στο άρθρο 7 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) για τη διαδικασία κατανομής των επιλέξιμων βοσκοτόπων δεν υπάρχει καμία αναφορά στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 19 του ν. 4351/2015 (ΦΕΚ Α΄ 164) και της υπ΄ αρ. 915/69142/18 (ΦΕΚ 1812 Β/21-05-2018) ΥΑ, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Οι διατάξεις, όμως αυτού του άρθρου αυτού του νόμου είναι αυτές που εξουσιοδοτούν την έκδοση της νέας ΚΥΑ και είναι υπέρτερες της διαδικασίας του άρθρου 7. Συνεπώς, όσο ισχύει αυτή η νομική διάταξη παραμένει και η υποχρέωση να πραγματοποιηθεί (α) η αποστολή (μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής) από τον ΟΠΕΚΕΠΕ των καταστάσεων με την κατανομή των βοσκοτόπων ανά κτηνοτρόφο στην κάθε Περιφερειακή Ενότητα, (β) η ανάρτηση - δημοσίευση της κατανομής βοσκοτόπων στην Περιφερειακή Ενότητα, (γ) η υποβολή και η εξέταση ενστάσεων των ενδιαφερόμενων κτηνοτρόφων για την τροποποίησή της από την αρμόδια Τριμελή Επιτροπή. Προφανώς, αυτή η διαδικασία διαφάνειας και ελέγχου στην κατανομή των βοσκοτόπων δεν αρέσει στην Κυβέρνηση, καθώς την έχει καταργήσει ήδη στην πράξη, κατά παράβαση των κείμενων διατάξεων, από το 2022…
9. Στο άρθρο 9, παρ. 7 της ΚΥΑ υπ΄ αρ. 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) διατηρούνται οι εξοντωτικές ρυθμίσεις της τροποποίησης της αρχικής ΚΥΑ το 2021 (ΚΥΑ 1217/264725 – ΦΕΚ Β΄ 4584/5-10-2021), με τις οποίες θεσπίστηκαν αυστηρές ποινές στην κατανομή των βοσκοτόπων του επόμενου έτους στην περίπτωση καταμέτρησης μειωμένου ζωικού κεφαλαίου σε επιτόπιο έλεγχο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Αυτή η διάταξη είναι εσφαλμένη γιατί σε ένα ποίμνιο δεν διατηρείται σταθερός ο αριθμός των αιγοπροβάτων καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ για την ενεργοποίηση των βοσκοτοπικών δικαιωμάτων απαιτείται μόνο η ελάχιστη πυκνότητα βόσκησης των 0,7 ΜΜΖ / εκτάριο βοσκότοπου. Είναι και άδικη γιατί δημιουργείται άνιση μεταχείριση μεταξύ όσων ελέγχονται επιτοπίως και όσων δεν ελέγχονται (ιδίως στην Κρήτη).
Αυτή η καταγραφή των προβληματικών σημείων της νέας ΚΥΑ 3378/2025 (ΦΕΚ Β΄ 6327/26-11-2025) γίνεται για την ανάδειξη της αλήθειας με μόνο σκοπό την έγκαιρη τροποποίηση – διόρθωση της νέας ΚΥΑ πριν την εφαρμογή της, ώστε να αποδοθεί η δικαιοσύνη στην οικονομική ενίσχυση των Ελλήνων κτηνοτρόφων που τόσο έχει πληγεί κατά την τελευταία εξαετία, όπως αποδείχθηκε ήδη στην από 15-10-2025 ανοιχτή μου επιστολή προς τον Πρωθυπουργό. Για να αποκατασταθεί το κράτος δικαίου στους κτηνοτρόφους της Ελλάδας δεν αρκεί να αγορασθούν και να τοποθετηθούν στα εκτρεφόμενα ζώα οι στομαχικοί βόλοι με το ηλεκτρονικό κύκλωμα, όπως προαναγγέλθηκε για το 2026, αλλά θα πρέπει να διενεργηθεί μετά την τοποθέτηση των βόλων ένας καθολικός επιτόπιος έλεγχος των αιγοπροβάτων σε όλη την Ελλάδα (ιδίως στην Κρήτη) και στη συνέχεια να κατανεμηθούν τα βοσκοτόπια με τα πραγματικά στοιχεία του ζωικού κεφαλαίου, αλλά και να επαναϋπολογισθούν εξ αρχής ο αριθμός και η αξία των βοσκοτοπικών δικαιωμάτων, ώστε να μη μεταφέρονται στο χρόνο οι αμαρτίες του παρελθόντος. Απώτερος στόχος, για να λήξει αυτή η θλιβερή περίοδος για τη χώρα μας, είναι η υλοποίηση των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης που θα τερματίσουν την εικονική κατανομή των βοσκοτόπων στην Ελλάδα.
Διαβάστε την ΚΥΑ
Αθανάσιος Σ. Σαρόπουλος
Πρόεδρος της Δ.Ε. του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.)
Αν. Προϊστάμενος της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Αλιείας Μ.Ε. Θεσσαλονίκης

