Το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας κάλεσε τους καταναλωτές σε 7ήμερο «Μποϊκοτάζ» γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων για να καταπολεμήσει την ακρίβεια.
Όπως ανέφερε στον ΑγροΤύπο ο κ. Θωμάς Μόσχος, κτηνοτρόφος και πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Καστοριάς Μακεδνός, «προφανώς δουλειά του ΙΝΚΑ δεν είναι η προστασία των παραγωγών αλλά των καταναλωτών.
Η αντίστοιχη κίνηση όμως θα δημιουργήσει πρόβλημα στις βιομηχανίες, συνεταιρισμούς και παραγωγούς-μεταποιητές, που στην συνέχεια θα καταλήξει στους κτηνοτρόφους με μείωση τιμής γάλακτος λόγο μείωσης της ζήτησης αυτών των προϊόντων στην λιανική αγορά.
Τελικά μεγάλοι χαμένοι θα είναι για άλλη μια φορά οι παραγωγοί γάλακτος, ενώ θα συνεχίσουμε να βλέπουμε αναφορές για αυξήσεις κερδών των σούπερ μάρκετ και η ακρίβεια καλά θα κρατεί και θα την βλέπουν καθημερινά οι καταναλωτές.
Το πρόβλημα της ακρίβειας δεν είναι η υψηλή τιμή γάλακτος ή η τιμή πώλησης πώλησης των προϊόντων από κτηνοτρόφους, βιομηχανίες, συνεταιρισμούς και παραγωγούς-μεταποιητές. Το πρόβλημα είναι πως διαμορφώνεται η τελική τιμή των προϊόντων από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σε τι κατάσταση βρίσκεται η αγορά σήμερα με συμφωνίες συμβόλαια κτλ.
Θα αναφέρουμε λοιπόν τον τρόπο που τιμολογούν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Υποθετικά το γιαούρτι των 250 γραμμαρίων ο παραγωγός/συνεταιρισμός/βιομηχανία θέλει να το πληρωθεί 1 ευρώ το τεμάχιο.
Η μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ λοιπόν λέει ότι η τιμή θα διαμορφωθεί ως εξής: τιμολογεί το προϊόν με 1,17 ευρώ. Κάθε χρόνο στις τιμές βάζει ένα 17% πάνω έκπτωση επί του τζίρου (χωρίς ΦΠΑ). Στον ένα μήνα ή τρίμηνο - ανάλογα την συμφωνία - ο παραγωγός κόβει πιστωτικό τιμολόγιο αυτό το ποσό (17 λεπτά) στο σούπερ μάρκετ. Στην τιμή το σούπερ μάρκετ προσθέτει επίσης συν 7% έξοδα αποθήκης - μεταφοράς, συν 32,8% κέρδος, συν 3% απώλειες. Και μπορεί να γίνει αποδεκτό ότι θα υπάρχουν έξοδα αποθήκευσης και απώλειες αλλά αυτό που αυξάνει σε μεγάλο βαθμό την τιμή του είναι η αύξηση 17% για την προώθηση και προβολή στο ράφι. Αυτό ουσιαστικά είναι ένα περαιτέρω κέρδος για το σούπερ μάρκερ που έρχεται να προστεθεί στο 32,8%.
Με όλα αυτά το γιαούρτι φτάνει να πωλείται με ένα «καπέλο» 59,8 λεπτά και φτάνει στην τιμή λιανικής το ποσό 1,598 ευρώ και αν βάλουμε συν το ΦΠΑ που είναι 13% η τελική τιμή του γιαουρτιού φτάνει στα 1,80 ευρώ το τεμάχιο. Αν οι παραγωγοί δεν δεχτούν αυτούς τους όρους απλά βγαίνουν εκτός αγοράς.
Από την άλλη η βιομηχανία τροφίμων, οι συνεταιρισμοί και οι παραγωγοί δουλεύουν με κέρδη 2-5% και επωμίζονται τις επιστροφές των ληγμένων προϊόντων, οι οποίες είναι ένα σημαντικό κόστος, καθώς τα σούπερ μάρκετ θέλουν να έχουν συνεχώς τα ράφια τους γεμάτα.
Εκτιμώ ότι η λύση για την ακρίβεια δεν είναι το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» αλλά η ενημέρωση των καταναλωτών για τον τρόπο που κάνουν τιμολογήσεις οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και η πρόταση στήριξης των μικρών παραγωγών-μεταποιητών, των μικρών τοπικών και συνεταιριζόμενων παντοπωλείων και των ΚΟΙΝΣΕΠ (Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων)».