Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση 72 νέων προγραμμάτων προώθησης αγροδιατροφικών προϊόντων της Ε.Ε., με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 132 εκατομμυρίων ευρώ. Στόχος είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας του ευρωπαϊκού αγροτικού τομέα, τόσο εντός όσο και εκτός Ε.Ε.
Οι δράσεις αφορούν προβολή ευρωπαϊκών προϊόντων όπως φρούτα, τυριά, ελαιόλαδο και κρέας σε αγορές της Ευρώπης αλλά και του εξωτερικού, μέσα από καμπάνιες που θα «τρέξουν» σε 15 κράτη-μέλη. Για τους παραγωγούς και τους συνεταιρισμούς, πρόκειται για μια σημαντική ευκαιρία να διεκδικήσουν στήριξη, να ενισχύσουν τη φήμη των προϊόντων τους και να στοχεύσουν σε νέες αγορές.
Η Ελλάδα έχει συμμετάσχει και στο παρελθόν σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές δράσεις προώθησης, γεγονός που ενισχύει τις πιθανότητες να περιληφθεί και φέτος μεταξύ των χωρών με χρηματοδοτούμενες καμπάνιες.
Αυξημένο ενδιαφέρον από τα Κράτη-Μέλη
Η φετινή πρόσκληση προσέλκυσε 189 προτάσεις, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 17% σε σχέση με το 2024. Παράλληλα, καταγράφηκε και ευρύτερη συμμετοχή κρατών-μελών, στοιχείο που επιβεβαιώνει τη διαρκώς αυξανόμενη απήχηση του προγράμματος σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι προτάσεις αξιολογήθηκαν από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, και τελικά εγκρίθηκαν 72 εκστρατείες:
56 “SIMPLE” προγράμματα, που υλοποιούνται από οργανισμούς ενός μόνο κράτους-μέλους, και
16 “MULTI” προγράμματα, τα οποία συντονίζονται από φορείς δύο ή περισσότερων κρατών-μελών ή από ευρωπαϊκές οργανώσεις.
Προβολή Ευρωπαϊκών Προϊόντων στην Ε.Ε. και τον Κόσμο
Τα προγράμματα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματικών: από βιολογικά και νωπά προϊόντα έως πιστοποιημένα προϊόντα ποιότητας που φέρουν ευρωπαϊκές ενδείξεις (ΠΟΠ, ΠΓΕ κ.ά.).
Η χρηματοδότηση κατανέμεται ως εξής:
€91,5 εκατ. για τα SIMPLE προγράμματα, που διαχειρίζονται τα κράτη-μέλη. Πάνω από το 50% των δράσεων αυτών θα στοχεύσουν αγορές εκτός Ε.Ε., ενώ τα προϊόντα που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι φρούτα, τυριά, ελαιόλαδο, λαχανικά, γαλακτοκομικά και κρέατα.
€39 εκατ. για τα MULTI προγράμματα, που θα συντονιστούν από την Ευρωπαϊκή Εκτελεστική Υπηρεσία Έρευνας (REA). Οι δράσεις αυτές καλύπτουν 15 κράτη-μέλη και το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού θα επενδυθεί σε προωθητικές ενέργειες εντός Ε.Ε.
Μεταξύ των χωρών που θα συμμετέχουν αναμένεται να βρίσκεται και η Ελλάδα, καθώς έχει συμμετάσχει και τα προηγούμενα χρόνια σε αντίστοιχες δράσεις προώθησης, με επίκεντρο το ελαιόλαδο, τα φρούτα και τα προϊόντα ΠΟΠ.
Επόμενα Βήματα και Νέα Πρόσκληση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει την εφαρμοστική απόφαση για τα SIMPLE προγράμματα, ενώ οι εθνικές αρχές αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα τη διαδικασία σύναψης των συμφωνιών με τους δικαιούχους. Για τα MULTI προγράμματα, η Ευρωπαϊκή Εκτελεστική Υπηρεσία Έρευνας (REA) θα ολοκληρώσει τις υπογραφές έως τον Δεκέμβριο του 2025, ώστε οι δράσεις να ξεκινήσουν στις αρχές του 2026.
Η νέα πρόσκληση για χρηματοδότηση ανοίγει στις 22 Ιανουαρίου 2026 και λήγει στις 23 Απριλίου 2026. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται μέσω της πλατφόρμας “Enjoy it’s from Europe”, ενώ πριν από την έναρξη θα πραγματοποιηθούν Info Days στις 27–28 Ιανουαρίου 2026 στις Βρυξέλλες, με φυσική και διαδικτυακή συμμετοχή.
Στόχος: Ανταγωνιστικότητα και Υγιεινότερες Επιλογές
Οι νέες εκστρατείες εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) και της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), προωθώντας παράλληλα τις αρχές του προγράμματος “Europe’s Beating Cancer Plan”. Μέσω αυτών, η Ε.Ε. στοχεύει όχι μόνο στην ενίσχυση των ευρωπαϊκών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, αλλά και στην προώθηση μιας πιο ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής για τους πολίτες της.
Μια ευκαιρία για τον Έλληνα παραγωγό
Πίσω από τα μεγάλα ποσά και τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, κρύβεται μια ουσία: η προσπάθεια να δοθεί στους Ευρωπαίους –και φυσικά στους Έλληνες– παραγωγούς η δυνατότητα να προβάλουν τα προϊόντα τους με ταυτότητα, ποιότητα και εξωστρέφεια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνει ότι θέλει να στηρίξει όχι απλώς τις εξαγωγές, αλλά την προστιθέμενη αξία της παραγωγής, εκεί όπου ο παραγωγός γίνεται πρεσβευτής του τόπου του. Κάθε καμπάνια προώθησης, μικρή ή μεγάλη, είναι ένα βήμα για να φτάσουν τα ελληνικά προϊόντα – από το ελαιόλαδο και τα φρούτα μέχρι το τυρί και το κρασί – σε νέες αγορές με το κύρος της ευρωπαϊκής σφραγίδας.
Γιατί τελικά, πίσω από κάθε ευρωπαϊκή πολιτική, είναι ο παραγωγός που κρατά τη γη ζωντανή.
Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή / European Research Executive Agency (REA)



