Συνέντευξη Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων στο Περιοδικό Γεωργία - Κτηνοτροφία.
Στο σχέδιο της Κυβέρνησης για την πάταξη των ελληνοποιήσεων αναφέρεται σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Περιοδικό Γεωργία-Κτηνοτροφία η Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η Φωτεινή Αραμπατζή δεν παραλείπει να αναφερθεί στο Κυβερνητικό πλάνο όσον αφορά στα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης, στις αδειοδοτήσεις στάβλων αλλά και στον πολύτιμο κλάδο της αλιείας.
Το πρόβλημα των ελληνοποιήσεων μεταξύ άλλων και στα προϊόντα ζωικής προέλευσης (γάλα, κρέας, τυριά, μέλι) είναι στις προτεραιότητές σας, όπως έχετε δηλώσει κατ΄ επανάληψη και έχει επισημάνει άλλωστε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο ΥπΑΑΤ. Θα μπορούσατε να μας πείτε κάποια γενικά μέτρα, με τα οποία θα επιδιώξετε να βελτιώσετε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που μέχρι σήμερα, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι κτηνοτρόφοι, δεν αποδίδουν όπως θα έπρεπε;
«Ένας Βρετανός συγγραφέας και σκιτσογράφος, ο Άσλευ Μπρίλιαντ, έχει πει ότι «οι περισσότεροι αισθάνονται πιο άνετα με παλιά προβλήματα παρά με καινούργιες λύσεις». Η απελθούσα Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση καθώς επιχειρούσε να κερδοσκοπεί εκλογικά στην αδυναμία των παραγωγών.
Αντίθετα, η Νέα Δημοκρατία επενδύει πολιτικά στη δύναμη των αγροτών και των κτηνοτρόφων, από τους οποίους ζήτησε κι έλαβε ισχυρή εντολή με τη σωστή ατζέντα: να δώσει λύσεις στα μεγάλα προβλήματα του Αγροδιατροφικού Τομέα, να άρει στρεβλώσεις και παθογένειες, να ανατρέψει τα κακώς κείμενα και να απελευθερώσει τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις από τα βαρίδια, που τις κρατούν καθηλωμένες. Η ευκαιρία είναι ιστορική, γιατί οι παραγωγοί έχουν -και το αντιλαμβάνονται- στο πλευρό τους μια μεταρρυθμιστική Κυβέρνηση με φιλο-αναπτυξιακό προσανατολισμό και ορίζοντα 4ετίας. Κορυφαίας σημασίας στόχος η αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων, που αποτελεί διακηρυγμένη βούληση του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως ανεφέρετε. Η αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου, η σοβαρή ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού, η επιβολή και είσπραξη των προστίμων, η διασύνδεση των ελεγκτικών αρχών συνθέτουν την πολιτική, που προετοιμάζουμε και σύντομα θα παραγάγει αποτελέσματα.
Πότε εκτιμάτε ότι θα υπάρχουν αποτελέσματα από την πολιτική σας για την αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων;
Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, κ. Μπίκα, οι τιμές στο αιγοπρόβειο γάλα έχουν επανέλθει σε ανοδική τροχιά - ακόμη και με διψήφιο ποσοστό αύξησης - μετά τη ραγδαία μείωσή τους τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή, από μόνη της η κυβερνητική αλλαγή και το γεγονός ότι κατέστη κοινός τόπος πως η περίοδος της χαλαρότητας, της ανεπάρκειας και της αδιαφορίας όσον αφορά στους ελέγχους τελείωσε στις 7 Ιουλίου, συνετέλεσαν ώστε να αποκτήσει η αγορά νέα δυναμική. Αρκεί να αναφέρω ότι η νέα Διοίκηση του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, την πρώτη εβδομάδα ανάληψης των καθηκόντων της, προχώρησε σε ελέγχους 32 επιχειρήσεων, που, όπως διαπιστώθηκε, δεν είχαν υποβάλει ισοζύγια γάλακτος το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου 2019, από μια Κυβέρνηση, που επέδειξε πραγματική «αλλεργία» στους ελέγχους. Το ίδιο κλίμα πιστοποιούν και οι διεργασίες που λαμβάνουν χώρα τους τελευταίους μήνες σε όλα τα επίπεδα προκειμένου να αξιοποιηθεί το θετικό μομέντουμ - στον απόηχο βεβαίως και της συμφωνίας ΕΕ-Κίνας- που ανοίγει πολύ μεγάλες προοπτικές για τη φέτα στη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη. Μιλώντας για τη Φέτα δεν μπορώ να μην αναφέρω την καθοριστικής σημασίας σύσταση της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης της Φέτας, στις 13 Ιανουαρίου, που έτεινε, τα προηγούμενα χρόνια, να εξελιχθεί σε σύγχρονο «Γιοφύρι της Άρτας». Μια προεκλογική δέσμευση της ΝΔ και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι πλέον γεγονός και ευελπιστούμε στη στρατηγική συμμαχία μαζί της για την πάταξη των ελληνοποιήσεων και την προστασία του εμβληματικού αυτού, εθνικού μας προϊόντος. Ως Κυβέρνηση λοιπόν έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο - το παρουσιάσαμε αναλυτικά πριν τις εκλογές και μάλιστα στο υψηλότερο επίπεδο, με την προσωπική δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού - για την αντιμετώπιση φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού και νοθείας με σκοπό την προστασία της ελληνικής παραγωγής, των καταναλωτών, της εθνικής μας οικονομίας. Έχοντας δουλέψει ουσιαστικά, αν και αθόρυβα, όλους αυτούς τους μήνες, θέτουμε σε εφαρμογή το σχέδιο εντός του 2020. Βασικοί άξονες είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων μέσω της αξιοποίησης των εισφορών, που εισπράττει ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ για την πρόσληψη νέου (τακτικού και εποχικού) εξειδικευμένου προσωπικού και την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής του, η θωράκιση των σημείων εισόδου της χώρας με ελεγκτές και η συνεργασία με τα Τελωνεία, η αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου με αιχμή την αφαίρεση της άδειας ΠΟΠ από τους κατ' επανάληψη παραβάτες, η στενή συνεργασία των ελεγκτικών μηχανισμών ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, ΕΦΕΤ, ΑΑΔΕ, Οικονομική Αστυνομία και η ανασύσταση των μικτών κλιμακίων ελέγχου, οι διασταυρωτικοί έλεγχοι, η ενιαιοποίηση των βάσεων δεδομένων των αρμόδιων φορέων του Υπουργείου μας (ΑΡΤΕΜΙΣ,TRACES ΝΤ, LPIS Κτηνιατρική βάση δεδομένων Ενιαίας Ενίσχυσης ΟΠΕΚΕΠΕ), ώστε να ταυτοποιείται το κρέας από το στάβλο έως το πιάτο του καταναλωτή, η χρηματοδότηση της έρευνας για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της αγοράς γάλακτος, η τοποθέτηση GPS στα βυτία συλλογής γάλακτος.
Η προηγούμενη Κυβέρνηση καθυστέρησε αρκετά την διαδικασία εκπόνησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και ο σχεδιασμός σας για το μείζον αυτό θέμα, ώστε να μην κινδυνέψουν τα χρήματα των κτηνοτρόφων;
Η εκπόνηση των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης (ΔΣΒ) αποτελεί χωρίς υπερβολή εθνικό στόχο, αφού αποτυπώνει στην πράξη τη διαπραγματευτική, εθνική επιτυχία του 2014 για την σύννομη κοινοτικά, θεαματική αύξηση των επιλέξιμων εκτάσεων της χώρας (μεσογειακός βοσκότοπος) και είναι το κυριότερο διαπραγματευτικό μας όπλο για την αντιμετώπιση της πλήρους εξωτερικής σύγκλισης, που βρίσκεται πολύ ψηλά στην διαπραγματευτική ατζέντα εν όψει της νέας ΚΑΠ. Θυμίζω ότι με το Ν.4264/2014 της προηγούμενης Κυβέρνησης της ΝΔ, τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης θα ήταν έτοιμα στις 31/12/2017, αν δεν μας έριχνε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Την συνέχεια τη γνωρίζετε καλά. Διαδοχικές παρατάσεις και καθυστερήσεις που ξεπερνούν κάθε λογική. Με την παρωχημένη ιδεοληψία τους σε συνδυασμό με την παροιμιώδη ανεπάρκειά τους να έχουν τις εξής συνέπειες: Από τη μία να διακυβεύονται οι επιδοτήσεις μεγάλου μέρους των παραγωγών και από την άλλη, ακριβώς λόγω της μη συμπερίληψης στο χαρτογραφικό υπόβαθρο χιλιάδων επιλέξιμων εκτάσεων, η χώρα μας να εμφανίζει πλασματικά πολύ υψηλές ενισχύσεις ανά στρέμμα, της τάξης των 56 ευρώ, όταν στις χώρες της Βαλτικής, το αντίστοιχο ποσό είναι 11 ευρώ. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε οπλίζει με επιχειρήματα τις χώρες του Visegrad που ζητούν απόλυτη εξωτερική σύγκλιση. Η δική μας πολιτική δέσμευση είναι στο πρώτο τρίμηνο του έτους να έχουν προχωρήσει οι συμβάσεις με τις Περιφέρειες ώστε εντός χρόνου - μέχρι τις 31/12/2021 τα σχέδια να έχουν ολοκληρωθεί.
Οι αιγοπροβατοτρόφοι ζητούν ενισχύσεις de minimis για το 2019 με το επιχείρημα, ότι οι τιμές στο αιγοπρόβειο γάλα ήταν (το 2019) χαμηλότερες απ' ό,τι πέρσι το 2018, οπότε και είχαν λάβει de minimis πάλι. Ποιες είναι οι προθέσεις σας, αναφορικά με το ζήτημα αυτό;
Να μου επιτρέψετε να ξεκαθαρίσω ότι οι ενισχύσεις de minimis- ήσσονος σημασίας αποτελούν χρήματα εθνικά και πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε περιόδους σοβαρής κρίσης και για πολύ ειδικούς σκοπούς. Η απελθούσα Κυβέρνηση, αφού δημιούργησε με τις πολιτικές της, τις πράξεις και τις παραλείψεις της μια πρωτοφανή κρίση στον Αγροτικό Τομέα, έσπευσε με μικροπολιτική και προεκλογική σκοπιμότητα να μοιράσει αυτές τις ενισχύσεις, ως «ασπιρινούλες» καταστρατηγώντας το πλαίσιο και αφαιμάζοντας τα χρήματα, που ως γνωστόν ανακυκλώνονται ανά τριετία. Τα δυνητικά ταμειακά διαθέσιμα, που κληρονομήσαμε σε συνδυασμό με την ανάγκη αντιμετώπισης άλλων επανειλημμένων καταστροφών, όπως η ακαρπία, δεν άφησαν για φέτος δημοσιονομικά περιθώρια ενίσχυσης των αιγοπροβατοτρόφων. Σε κάθε περίπτωση με τις πολιτικές μείωσης του κόστους παραγωγής, που ήδη εφαρμόζουμε και θα συνεχίσουμε, με τον εξορθολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών που γίνεται Νόμος του Κράτους, την διοχέτευση χρημάτων στην πραγματική οικονομία από την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων- θυμίζω τη συμφωνία με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων- και κυρίως την ολιστική και αποφασιστική αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων, οι παραγωγοί μας και οι μέχρι χθες καθημαγμένοι κτηνοτρόφοι μας, θα δουν τον κλάδο να ανορθώνεται, το εισόδημά τους να αυξάνεται και ευοίωνες προοπτικές ανάπτυξης να χτίζονται σε γερά θεμέλια. Το καθεστώς αδειοδότησης των σταβλικών εγκαταστάσεων παραμένει παγωμένο.
Προγραμματίζετε κάποιες αλλαγές και τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία, μιας και μιλάμε για ένα θέμα που αφορά χιλιάδες παραγωγούς;
Ο λαός μας λέει - και σωστά - πως «όταν κάποιος θέλει, βρίσκει τον τρόπο, όταν δεν θέλει, βρίσκει μια δικαιολογία». Τέλος οι δικαιολογίες, η κωλυσιεργία και η αναβλητικότητα. Για την Κυβέρνησή μας είναι κεντρικής προτεραιότητας η αδειοδότηση των σταβλικών εγκαταστάσεων καθώς τα 85% εξ αυτών παραμένουν χωρίς άδεια. Στόχος μας είναι η διαδικασία να απλοποιηθεί και να αυτοματοποιηθεί ώστε ο διοικητικός φόρτος για την έκδοση αδειών να μειωθεί κατά τουλάχιστον 40% και ο απαιτούμενος χρόνος να συντμηθεί από μερικά χρόνια σε μερικούς μήνες. Ήδη, στο Υπουργείο έχει συσταθεί ομάδα εργασίας από εξειδικευμένους επιστήμονες, υπηρεσιακούς παράγοντες, έμπειρους ανθρώπους του κλάδου για την προώθηση της βέλτιστης λύσης.
Πριν από λίγο καιρό προαναγγείλατε ένα πρόγραμμα στήριξης και ανάπτυξης της αλιείας. Σε ποια κατεύθυνση θα κινείται και τι θα κομίσει για τους αλιείς της χώρας μας;
Όταν στην ανακοίνωση της σύνθεσης της Κυβέρνησης, αναδείχτηκε ότι στις αρμοδιότητες της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συμπεριλαμβάνεται -και - η αλιεία, ενδεχομένως κάποιοι να απόρησαν καθώς, παραδοσιακά, αποτελεί έναν μάλλον «αθόρυβο» κλάδο του αγροδιατροφικού τομέα. Ωστόσο, όσο «χαμηλών τόνων» είναι σε επίπεδο επικοινωνίας, τόσο «υψηλών τόνων» είναι στην πραγματική οικονομία η αλιεία και ειδικά οι υδατοκαλλιέργειες. Αναφέρω ενδεικτικά ότι:
-η Ελλάδα είναι δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τον όγκο και την αξία παραγωγής ιχθυοκαλλιέργειας,
-το 80% της ελληνικής παραγωγής εξάγεται - αναφέρομαι σε δημοφιλή ψάρια, όπως η τσιπούρα και το λαβράκι
-τα αλιευτικά προϊόντα έφθασαν στο σημείο να αμφισβητήσουν ακόμη και την παραδοσιακή κυριαρχία του ελαιολάδου στις εξαγωγές τροφίμων καθώς το 2017 οι εξαγωγές αλιευτικών προϊόντων υπερκέρασαν ακόμη κι αυτές του ελαιολάδου, που παραδοσιακά είναι η ναυαρχίδα των ελληνικών τροφίμων.
Γνώμονας της πολιτικής μας είναι το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο, που έχει καταρτιστεί με τη συνεργασία της επιχειρηματικής και επιστημονικής κοινότητας και κεντρικοί άξονες των παρεμβάσεών μας είναι
-η εξασφάλιση του «ζωτικού χώρου» για την ανάπτυξη του κλάδου, μέσω της επιτάχυνσης των διαδικασιών έγκρισης Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιέργειας (ΠΟΑΥ) καθώς επί ΣΥΡΙΖΑ από τα 25 σχέδια ΠΟΑΥ εγκρίθηκε μόλις 1 (!),
-η προώθηση επενδύσεων (μεταποίηση και εμπορία αλιευμάτων) μέσω της αξιοποίησης των αναπτυξιακών κονδυλίων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας και την απόλυτη προτεραιοποίηση των προκηρύξεων και εντάξεών τους από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου
- η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας
- η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση επιχειρήσεων
-η ενίσχυση των παράκτιων περιοχών και η σφυρηλάτηση της κοινωνικής συνοχής με την πρόβλεψη ορθολογικής διαχείρισης των ιχθυοαποθεμάτων.
Δείτε την συνέντευξη στην ειδική έκδοση του Περιοδικού Γεωργία - Κτηνοτροφία για την Agrotica πατώντας εδώ

